Lokaal online gekocht, lokaal bezorgd: “Stilte voor de storm”

16 december 2020 | Leestijd: 3 minuten

Nu de klant niet meer naar de winkel mag komen, komt de winkel naar de klant. Dat is de achterliggende gedachte bij veel Venlose binnenstadondernemers. Venlo Partners denkt mee over hoe dat bezorgen van bestelde artikelen het beste kan verlopen. Demarrage fietskoeriers en de deelauto zijn er twee voorbeelden van.
Tekst: Jac Buchholz | Beeld Minted Media, Venlostad.com
Veel Venlose winkeliers hebben na maandag hun focus verplaatst van de fysieke winkel naar de online winkel. Dat betekent wel dat al die online bestellingen moeten worden bezorgd. Een deel van de binnenstadondernemers doet dat (vooralsnog) zelf omdat ze zo contact met de klant kunnen onderhouden. Een alternatief is gebruik maken van de fietskoeriers van Demarrage of van de deelauto. En citymarketingorganisatie Venlo Partners denkt graag mee over andere oplossingen, maakt directeur Marcel Tabbers duidelijk.
Deelauto en fietskoerier
Hij knikt. Ja, de eerste maatregelen zijn al genomen om het bezorgen efficiënt en soepel te laten verlopen, maakt Tabbers duidelijk. “Die hebben we op ons eigen communicatiekanaal, waar alle ondernemers bij zijn aangesloten, naar buiten gebracht. Zoals het gratis gebruik maken van Demarrage Fietskoeriers. Ook van de enige tijd geleden geïntroduceerde deelauto kunnen ondernemers die wat moeten bezorgen in ieder geval tot het einde van het jaar gratis gebruik maken. Verder bekijken we momenteel wat de mogelijkheden zijn als er buiten de stad moet worden bezorgd. Daar denken we graag samen met de ondernemers over na.”

Online shoppen
Toen het nieuws van de totale lockdown bekend werd, zegt Tabbers, werd er tevens gekeken naar de campagne ‘Koop Lokaal’. “We gaan nu de mensen niet aansporen om massaal naar de stad te komen, maar willen wel het lokaal shoppen blijven stimuleren – online dus. Daarom hebben we de ‘Koop Lokaal’-campagne omgekat en ligt de focus weer meer bij de site Bestellen in Venlo. Daar vindt de consument een groot overzicht van winkels waar online kan worden geshopt.”
Gezamenlijk
Wat het bezorgen betreft hoopt Tabbers dat ondernemers vooral ook met elkaar in gesprek gaan. Om bijvoorbeeld gezamenlijk iets op te zetten. “Wijn zijn er volop mee bezig, maar je kunt niet in een paar dagen iets als een centraal coördinatiepunt realiseren. René Winter van Demaragge is op dit moment het aanspreekpunt wat bezorgen betreft. Met zijn feedback kunnen we zaken vervolgens oppakken. Hij neemt bovendien de ervaring mee die hij in het voorjaar heeft opgedaan.”
Opschalen
Het is in ieder geval na nog geen twee dagen lockdown al drukker, heeft René Winter (foto) geconstateerd. “Je merkt dat de nodige winkeliers even hun zaken op orde moeten brengen wat online bestellen betreft.” Hoeveel Winter met zijn koeriersdienst aankan, was een van de vragen die hij de afgelopen dagen gesteld kreeg. Hij lacht: “Laat maar komen, heb ik gezegd. Zien we dan wel verder. Moeten we wat langer doorrijden, dan doen we dat. We zijn nu met z’n tweeën en ik heb twee mensen standby; als het nodig is kan ik snel tot zes koeriers opschalen.”
Winter verwacht dat het de komende dagen en zeker vlak voor kerst flink drukker zal worden. “We zien de aanvragen binnenkomen. Dit is nog maar de stilte voor de storm. Maar wij zijn er klaar voor.”
Online lokaal shoppen kan via Bestellen in Venlo en via de eigen sites van de Venlose winkeliers

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Kulinaire: Goed nieuws?

Kulinaire: Goed nieuws?

Een beetje vreemde kop boven deze column wellicht, in een tijd dat goed nieuws schaars is. Maar net zoals ik zijn er ongetwijfeld een hoop andere mensen wel eens aan toe, aan goed nieuws. Maar waar moet je dan aan denken als je het over goed nieuws hebt. Dan zul je...