Maatregelen binnenstad: hoe duidelijker, hoe beter

20 mei 2020

Het is de laatste dagen hét gespreksonderwerp in het centrum van Venlo. De drukte van afgelopen zondag én de maatregelen die de gemeente neemt om vergelijkbare problemen tijdens het Hemelvaartsweekend te voorkomen. Van eenrichtingverkeer tot de inzet van crowdmanagement. En van een verbod voor fietsers en reclameborden in de winkelstraten tot zelfs de mogelijkheid om die straten af te sluiten.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Alexandra Geerlings van Geerlings Venlo (Klaasstraat) geeft toe dat ze afgelopen zondag ook schrok van de drukte in het Venlose koopcentrum. “Een week eerder met Moederdag was er nog niets aan de hand en hebben we goed verkocht. Toen we afgelopen zondag de massa door de straten zagen lopen, hebben we besloten de winkel niet te openen. Mijn ouders behoren allebei tot de risicogroep. Hoe graag we ook willen verkopen. Hoe belangrijk de Duitsers ook voor Venlo zijn, nu ging de veiligheid even voor.”

Duidelijkheid
Alexandra hoopt dat de maatregelen streng en duidelijk zijn. “Een bepaalde groep kooptoeristen heeft dat nodig. Gewoon doelgericht een boodschap doen, is niet erg. Maar voor velen is het funshoppen met hele gezin. Ik vraag mij af of dat al zo verstandig is. Sommige mensen hebben die duidelijkheid nodig. Dus dan zeg ik: hoe duidelijker, hoe beter.” Het gevoel leeft dat Duitse kooptoeristen zich hier vrijer voelen dan in eigen land en dus de regels niet zo nauw nemen. “Dat doen ze vast niet bewust. Door de positieve ontwikkelingen rondom het virus, snap ik dat nog wel. Maar we zijn er nog niet. Daarom zijn maatregelen om de massa te beheersen nodig. Dan hoeven wij in en rondom de zaak geen politieagentje te spelen en kunnen ons volledig richten op de verkoop.”

Bram van Heijster

 

SAT1
Bram van Heijster, eigenaar bij Van Heijster Schoenen in de Gasthuisstraat, is eveneens blij met de maatregelen die vanaf Hemelvaartsdag van kracht zijn. “Dat hebben Venlo Partners en Venlostad.com toch maar mooi in een paar dagen geregeld.” Ook Bram schrok afgelopen zondag van de massa kooptoeristen. “Ze komen in grote getale. Dat weten we. Dus zijn deze maatregelen ook nodig.” Verbaasd was Bram wel over het nieuwsitem op Sat1. Een drie minuten durende clip die leek op één grote promotiecampagne voor Venlo. “Heel leuk natuurlijk, maar was het zo verstandig om dat juist nu uit te zenden? Juist nu dat wij alle zeilen bijzetten om aan crowdcontrol te doen, roepen zij op om massaal naar Venlo te komen. Ik vraag me af wie daar achter heeft gezeten.”

Funshoppen
Terug naar de maatregelen. Meer openbare toiletten, borden et cetera. Alles om de massa gecontroleerd door het centrum van Venlo te loodsen. Bram: “Natuurlijk zijn we blij met de Duitsers, maar voor een dagje funshoppen is het met alle maatregelen echt nog te vroeg. Als ik door de stad loop, krijg ik ook het gevoel dat het een ander type Duitse kooptoerist is dan dat normaal komt. Of dat door zo’n clipje op SAT1 komt? Ik weet het niet. We gaan de komende dagen zien hoe het uitpakt.”

Maurice en Roger Pasch

 

Niet overdrijven
Een zaak die absoluut blij is met Duitse kooptoeristen is Pasch op de Vleesstraat. Ongeveer de helft van de klanten is afkomstig van onze oosterburen. In het weekend ligt dat percentage volgens Maurice Pasch nog iets hoger. “Volgens mij was het afgelopen zondag alleen in de Duitse Hoek erg druk. In de rest van de binnenstad viel het wel mee. Maatregelen voor het Hemelvaartweekend? Prima, maar laten we niet overdrijven en vooral gastvrij blijven. De meeste Duitsers weten echt wel wat ze doen. Ook in hun land gelden maatregelen.” Volgens Maurice kan Venlo simpelweg niet zonder Duitsers. “Een groot deel van de stad vaart er wel bij. We zijn een grensstad. Trek daar een cirkel omheen en dan weet je dat de helft van de potentiële klanten uit het oosten afkomstig is. In een relatief klein gebied wonen 17 miljoen mensen. Al komt een klein percentage daarvan naar Venlo, dan zijn het er nog veel. Maar we hebben ze nodig. Zeker na die weken dat de hele wereld stil was gevallen. Wij gaan tanken en bier halen in Duitsland. Zij komen hier om winkelen. Dat is altijd zo geweest.”

Dat de Duitse kooptoerist nu in grote getale de grens over trekt, heeft volgens Maurice Pasch misschien wel met hun leef- en woonomstandigheden te maken. “Die mensen hebben negen weken opgesloten gezeten. Vaak in kleine flatjes. Die willen er uit. Ik snap het wel. En ja, daar moet je als stad op anticiperen, maar nogmaals: overdrijf het niet. Het zijn mensen die op zo’n dag graag geld uitgeven. Misschien merkt niet iedere ondernemer dat, maar velen wel. Belemmer ze daar niet in.”

Terug