Marcel Tabbers: ‘Zaken als Sounds maken Venlo uniek’

7 november 2019 | Leestijd: 5 minuten

In zijn huidige rol als citymanager merkt Marcel Tabbers regelmatig dat bezoekers onder de indruk zijn van een zaak als Sounds. “Als ik bijzondere plekken van Venlo laat zien, lopen we vanzelfsprekend ook bij de winkel van Geert en Leo naar binnen. Of het nu studenten zijn, potentiële nieuwe retailers, andere citymanagers, buitenlandse gasten van grote bedrijven; iedereen is onder de indruk van de omvang van deze muziekwinkel.”

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Janneke Michels

Marcel heeft in de loop der jaren op verschillende manieren met Sounds te maken gehad. Als klant, als programmeur van het Zomerparkfeest en Perron 55 en nu dus weer in zijn rol als citymanager. Telkens valt hem de gepassioneerde rol van Geert, Leo en hun team op. “Ondanks alle lof en successen hebben ze nooit kapsones gekregen. Het zijn echte gevoelsmensen die hun eigen koers varen. Daarbij werken ze bij voorkeur het liefste samen met mensen die eventueel in hun vriendenkring zouden passen. Ze blijven dicht bij zichzelf. Het is een aanpak die commercieel bijzonder goed uitpakt.”

Middelbare school
Hoewel Marcel (geboren 1975) al heel vroeg met muziek bezig was, viel het kwartje voor hem echt bij het beluisteren van Pearl Jam’s debuutalbum Ten (1991). “Mijn ouders beheerden de kantine van de Camping Ons Buiten en in de zomermaanden mocht ik voor de discoavonden singletjes kopen. Dat gebeurde vooral bij Dom van den Bergh en op de platenafdeling van V&D. Nee, bij Sounds kwam ik toen nog niet. Pas nadat Pearl Jam tijdens mijn middelbareschoolperiode zoveel indruk maakte, dook ik met vrienden verder de popmuziek in en groeide de waardering voor bands als Stone Temple Pilots en Red Hot Chili Peppers. De eerste cd die ik voor mijzelf kocht was Out of Time van REM. Nee, dat was ook nog niet bij Sounds. Hahaha. Maar bij Free Record Shop.”

 

 

Rol als programmeur
Marcel’s muzikale interesse groeide, hij speelde in lokale bands en werd dus uiteindelijk programmeur bij het Zomerparkfeest en Poppodium Perron 55 op de Kaldenkerkerweg. Logischerwijs kwam toen ook Sounds meer en meer op zijn pad. “Ik moest weten wat er speelde. Welke trends in opkomst waren. Bij Geert en Leo was ik altijd welkom. Omdat ik ze in het begin nog niet heel goed kende, was ik juist overdonderd door hun enorme kennis over muziek. Natuurlijk las ik muziekbladen als Oor, maar bij Sounds ging het veel verder en dieper. Ze gaven mij alle ruimte om iets te beluisteren. Het contact groeide en ik kwam er bijna wekelijks. Tevens troffen we elkaar bij concerten en op festivals als Motel Mozaïque in Rotterdam.” De keuze van Geert en Leo om met een stand cd’s te verkopen op het Zomerparkfeest was volgens Marcel echt een verrijking voor het festival. “Het zorgde voor nog meer beleving in het park. Er kwamen signeersessies, bezoekers konden direct een cd kopen van de artiesten die ze live aan het werk hadden gezien. Daarbij kan ik mij nog goed herinneren dat Marlies steeds weer kwam vragen of bepaalde artiesten zin en tijd hadden om te signeren. Volgens mij had ze zelf het idee dat ze heel drammerig was, maar ik vond die volhardendheid juist heel aanstekelijk. De pure passie voor muziek stond altijd centraal. Na het Zomerparkfeest was ik altijd benieuwd naar de cd-verkoop van artiesten. Vooral Paolo Nutini heeft het toen fantastisch gedaan en is later een wereldster geworden.”

Nieuw pand
Met enige verbazing hoorde Marcel over de verhuisplannen naar het huidige pand op de Parade. “Ik was er wel eens binnengeweest en kende de omvang. Mijn hemel, wat gaan ze doen, dacht ik. Wat doe je jezelf aan? Het was een enorm gedurfd besluit. De cd-verkoop liep terug, maar tegen de stroom in kozen zij juist voor een beduidend groter pand. De twee winkels op de Jodenstraat hadden hun bekende charme. Overal waar je keek, lagen cd’s en lp’s. Niet alleen in de bakken, maar ook in de kelder, op de trappen. Dat gaf wel aan dat het te krap werd. Uiteindelijk heeft die verhuizing fantastisch uitgepakt.”

 

Sounds Marcel 2

 

Huidige smaak
Door zijn werk als programmeur veranderde ook de smaak van Marcel. Die werd breder. Hij ontdekte artiesten als Tom Waits en Daryll-Ann, maar kreeg ook steeds meer belangstelling voor Duitse popmuziek. Lachend zegt hij: “Als ik nu naar de collectie kijk, is dat gewoon de soundtrack van mijn leven. De studententijd, het vrijgezellebestaan, mijn tijdperk als programmeur en nu ook als huisvader. Als ik er over nadenk is Sounds de belangrijkste winkel in mijn leven! Ja, ik geef toe. Nu heb ik minder tijd voor muziek, maar probeer het wel nog steeds te volgen, maar het is anders. Zo heb ik recent het nieuwste werk van Wende Snijders en Thijs Boontjes gekocht; vaak gebeurt dat uit enthousiasme na het zien van een show. Dan is er de behoefte een fysiek product van betreffende artiest te kopen. Tevens ben ik meer naar Jazz gaan luisteren. Dat werk koop ik bewust op vinyl en draai het op momenten van rust. Even in de luie stoel, een glas wijn erbij. Dan gaat het om sfeer en is juist de traditionele lp het meest aantrekkelijk.”

Geen algoritme
Ondanks het feit dat hij minder met muziek bezig is, blijft een zaak als Sounds voor hem essentieel. “Tegenwoordig misschien nog wel meer dan ooit. Ik hoef geen tips via een algoritme te krijgen, maar van een echte liefhebber die naar mij luistert. Blijf je hangen in de keten van een algoritme dan komt er geen verdieping meer. Ik wil nog steeds echt ontdekken. Als ik Geert of Leo bijvoorbeeld vraag om de tien meest essentiële Reggaeplaten dan volgen waardevolle tips. Zij hebben de rol van influencer. Het zijn vakmensen met smaak die weten wat er te koop is.” Marcel bevestigt het gevoel dat andere klanten van Sounds aanhalen. “Het is inderdaad een grote familie. Iedereen heeft of had er zijn rol. Zelfs voormalig medewerkers als Herman of Hennie zijn nog onderdeel van de Soundsfamilie. Wij kennen ze allemaal en zij kennen ons; de klanten. Ook in mindere tijden stonden ze klaar voor de stad en haar inwoners. Diverse concerten in het Perron stonden steevast in de nieuwsbrief. Als gratis reclame. Over geld werd nooit gesproken. Ze deden dat gewoon. Uit pure liefde voor het vak.”

In zijn rol als citymanager heeft Marcel zoals gezegd weer regelmatig met Sounds te maken. “Deze zaak is een vitaal onderdeel van de binnenstad. Met alleen horeca red je het als koopcentrum niet. Daar moet het publiek zich ook van bewust zijn. Koop bij je lokale slager. Die kan met dat verdiende geld weer een boek kopen bij Koops of een cd scoren bij Sounds. En al die lokale ondernemers zorgen vervolgens weer voor sponsoring van evenementen en verenigingen. Die mijnheer uit China waar sommigen iets via internet bestellen, die heeft echt geen oog voor lokale belangen. Ja, in deze rol ben ik enorm met het belang en de toekomst van de retail in Venlo bezig. In die hoedanigheid spreek ik ook met Sounds. Over nieuwe ideeën, hun jubileum, maar zeker de rol van Venlo als koopstad. Een winkel als Sounds is bepalend voor het beeld dat buitenstaanders van deze stad hebben. Zij maken Venlo uniek. Tijdens rondleidingen horen we dat inderdaad terug. Bezoekers zijn telkens weer in positieve zin verrast. We laten vanuit Venlo Partners mooie panden zien, we halen de Kasteeltuinen in Arcen aan, maar vanzelfsprekend ook de bijzondere winkels in de binnenstad. Een specifieke winkel is niet doorslaggevend voor een persoon of bedrijf om voor Venlo te kiezen. Wel het complete pallet is bepalend. En daarin speelt Sounds een grote rol.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad