Nieuw magazine voor en over de Venlose binnenstad gepresenteerd

30 juli 2020

Donderdag 30 juli heeft Venlostad.com-voorzitter Erik Manders het eerste exemplaar van het magazine VenloVanbinnenstad uitgereikt aan wethouder Erwin Boom (o.a. Binnenstad). Het magazine, dat zich richt op bezoekers, bewoners en ondernemers in de Venlose binnenstad. is een coproductie van belangenbehartiger van de Venlose winkeliers Venlostad.com en website VenloVanbinnen.

Tekst: redactie VenloVanbinnen | Beeld: Peter Janssen (fotografie), René Ensink (film)

Volgens Erik Manders, voorzitter van Venlostad.com, is het magazine een prima platform om de onderlinge samenwerking in het Venlose winkelcentrum nog meer te versterken. Hij liep al enige tijd rond met het idee voor een nieuwsbrief of magazine voor de Venlose binnenstad. Vooral omdat die binnenstad voor bezoekers en zelfs de eigen bewoners veel nog niet bekende, bijzondere plekken heeft. “Plekjes, maar ook winkels die bezoekers missen omdat ze te zeer de geijkte route volgen. Je hoorde bijvoorbeeld vorig jaar tijdens de Thielen-tentoonstelling in het Limburgs Museum dat veel bezoekers aangenaam waren verrast door de Venlose binnenstad. Door het bijzondere winkelaanbod, de mooie, historische gebouwen, et cetera.”

Vakantie in eigen land
Het idee van Manders werd concreet toen hij in de zomer van 2019 in gesprek raakte met Rob en Jac Buchholz van de website VenloVanbinnen.”Ik zag meteen aanknopingspunten. De binnenstadondernemers willen zich al langer met een magazine of luxe nieuwsbrief profileren. Met de kennis van VenloVanbinnen konden we die plannen verder concreet maken.” Dat de eerste editie een zomerspecial is heeft alles met de omstandigheden te maken, geven Jac en Rob Buchholz aan. “Veel mensen gaan vanwege de coronacrisis op vakantie in eigen land. Ook in deze regio. Het magazine, een speciale zomereditie, is een mooi middel voor ze om Venlo te leren kennen en ze aan te zetten de binnenstad te bezoeken.”

Speciaalzaken
Erik Manders vult aan: “Zoals gezegd is gebleken dat veel mensen Venlo niet of niet goed kennen. Dat ze niet weten hoeveel speciaalzaken we wel niet hebben. Maar ook dat ondernemers niet voldoende weten wie er een paar straten verderop achter de toonbank staat; wat zijn of haar geschiedenis is. Daar willen we op een onderhoudende manier met het magazine op ingaan.”

De eerste, speciale editie komt niet alleen te liggen bij winkels op strategische punten in de Venlose binnenstad, maar wordt het ook verspreid naar geselecteerde vakantieparken en hotels in de regio.

Terug