Stadscolumn: Ondanks alles, een positieve blik naar de toekomst

21 december 2021

En daar gaan we weer. Een nieuwe harde lockdown die veel ondernemers hard treft. Net zoals vorig jaar in de drukste en gezelligste periode van het jaar. Die twee weken waarop veel winkeliers hun inkoop hadden afgestemd. Hoe vervelend dit ook is. Hoe hard ons dit ook allemaal raakt, ik ga niet bij de pakken neerzitten. Daar ben ik het type niet voor. Het zit in mijn aard om altijd positief te blijven. Ook nu. Of beter gezegd: juist nu.

Tekst: Nicole Seuren | Beeld: Leon Vrijdag

De stad was er klaar voor. De detailhandel leek dit jaar de dans te ontspringen, maar toch. Vier dagen na de persconferentie van dinsdag 14 december kwam Rutte toch met het slechte nieuws. Zoals gezegd, ik wil graag positief blijven en met die instelling ook deze uitdaging aangaan. Het voordeel is namelijk dat winkeliers hun voorraad op orde hebben. Wij willen tenslotte geen ‘nee’ verkopen. Lockdown of niet. Artikelen staan klaar om verstuurd of opgehaald te worden. Want, gelukkig mogen we wel bezorgen en kunnen klanten producten bij de winkels ophalen. Wij ondernemers zijn inmiddels ervaren en kunnen daardoor snel schakelen.

Het woord is nu aan de consument. Iedereen is bekend met online shoppen. In plaats van het bezoeken van de grote webwinkels kan iedereen ook de website van de plaatselijke detailhandel aanklikken. Dat biedt zoveel voordelen. Producten worden voor kerst netjes afgeleverd of zijn dagelijks bij de vertrouwde winkelier op te halen. Mooi ingepakt, met een vriendelijke glimlach, een persoonlijk praatje en alle gewenste service. Als leveren voor kerst echt niet meer lukt, laten wij ondernemers dat eerlijk weten zodat op kerstavond niemand teleurgesteld hoeft te worden vanwege niet geleverde pakketjes. Met andere woorden, eigenlijk zijn we gewoon geopend. Voor iedereen. Venlonaren en kooptoeristen. Het is alleen net even iets anders. Gelukkig mogen wij als drogist gewoon open blijven. Hier zijn we blij mee, want zo kan het team van Seuren de consument verder helpen en adviseren. Natuurlijk voelt dat dubbel want eigenlijk zijn alle winkels essentieel. De behoefte van de consument geeft dat aan. Aan de andere moeten we met elkaar wel voorzichtig zijn.

Net zoals dat ik positief blijf over de weg die de consument en ondernemers nu samen moeten bewandelen, zo ben ik vol vertrouwen over 2022. Het nieuwe jaar belooft spannend te worden want behalve corona zijn er de economische uitdagingen. De prijzen stijgen. Er kunnen leveringsproblemen ontstaan. Aan de andere zal de consument veel bewuster zijn aankopen doen. Aan het begin van het jaar hebben we nog met beperkingen te maken. Ik ben er echter van overtuigd dat zodra het zonnetje weer gaat schijnen we terug naar normaal kunnen. Dan zullen alle ondernemers weer een gezellige binnenstad creëren waar de consument en de kooptoerist graag winkelen.

Ik heb niet alleen enorm veel respect voor mijn collega-ondernemers die innovatief blijven, maar ook de teams van Venlo Partners en Venlostad.com hebben afgelopen twee jaar bergen met werk verzet. Zij hebben er alles aan gedaan om de stad toegankelijk te houden voor de consument.

‘Venlo zo’n stad, zoë besteit d’r maar ein’ is een bekende zin uit een vastelaovesliedje. En die zin blijft actueel. De term Venlo Wereldstad is dan goed bedacht. Nee, we zijn geen Londen, Parijs of Amsterdam. Maar kijk eens wat wij wel te bieden hebben. Op onze eigen wijze is Venlo uniek. Een stad vol bijzondere winkels gerund door jonge en ervaren ondernemers die ondanks alle zorgen met een grote lach de klanten blijven begroeten. Het plan Venlo Binnenstad 2030 is een leidraad voor de toekomst. De tijd staat niet stil en de beleidsmakers van onze stad zijn zich daarvan bewust. Daarom is het vizier nu al op de toekomst gericht. Ondanks de problematiek en uitdagingen van de laatste twee jaren, want ooit zal het weer anders zijn. Daar moeten we ons allemaal op voorbereiden. Zonder verdeeldheid. We zijn één winkelcentrum waar zowel mensen uit eigen gemeente als kooptoeristen graag naar toe komen.

Die aantallen zijn groeiend. De traditionele Duitse consument wist ons afgelopen najaar ook weer te vinden en ook zij keren naar deze lastige winter weer terug. Daar ben ik van overtuigd. Zij hebben een band met Venlo. In het voorjaar en de zomer zullen ook kooptoeristen en dagjesmensen uit eigen land of verder weg nieuwsgierig onze stad bezoeken. Om te winkelen, te genieten en de beleving van een bruisend en veelzijdig, maar compact koopcentrum te ervaren.

Ik kijk er naar uit. Naar 2022 en naar al die mensen die we straks weer welkom mogen heten.

‘Binnezitte zat’. Het nummer dat Frans Pollux in 2020 schreef, klinkt weer door de straten, we willen winkelen, het leven samen beleven. Met die boodschap wil ik afsluiten.

Hele fijne kerstdagen, een gelukkig nieuw jaar en…. hald mood want ut kump good.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hol-ogig egoïsme

Hol-ogig egoïsme

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Het is op momenten chaos troef op de belangrijkste tweewielerverkeersader door de Venlose binnenstad. Die loopt van de Martinusstraat via de Grote Kerkstraat, Begijnengang en Nieuwstraat naar de Koninginnesingel. Fietsers...

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

De Venlose burgemeester Antoin Scholten liet in een interview met De Limburger weten dat hij vreest voor een invasie aan ongevaccineerde Duitsers die in Venlo willen winkelen. Hij pleit daarom voor invoering van 2G. Voorzitter Erik Manders van winkeliersvereniging...