Ondernemersloket: “Prima die ondersteuning, maar wel nog ingewikkeld”

27 maart 2020 | Leestijd: 3 minuten

Toen kort na elkaar theaters, poppodia en aanverwant, en ook de horeca op slot moest, lieten de gevolgen zich raden. Hoewel de winkels open mochten blijven, bleven veel mensen weg. Met bijna lege straten als gevolg. Al na enkele dagen opende de gemeente Venlo ter ondersteuning van gedupeerde ondernemers een ondernemersloket. Wat in eerste instantie voor veel vragen zorgde.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Ben van Aken van Het Romerhuis Koffie – Thee – Chocolade en een van de ambassadeurs van Venlostad.com is te spreken over de snelheid waarmee zowel door de landelijke als gemeentelijke overheid werd gereageerd op de gevolgen van de coronacrisis. “Tot nu toe is alles boven verwachting goed en snel aangekondigd. Zoals de 90 procent aanvulling van het salaris van werknemers voor wie arbeidstijd is aangekondigd. De 4.000 euro compensatie voor de vaste lasten. De mogelijkheid om de BsGW-betalingen uit te stellen.”

Stapels papieren
Van Aken pakte ook al snel de telefoon om met het Ondernemersloket te bellen. Dat bracht hem niet verder. “Er was weliswaar een luisterend oor, maar ik kon merken dat de aangekondigde maatregelen nog niet in de praktijk waren uitgevoerd. Zo zou er een vereenvoudigde aanvraag BBZ-regeling komen. Maar dat was op het moment dat ik belde niet het geval. Ook van andere ondernemers hoorde ik dat ze stapels papieren opgestuurd kregen. Dat was niet conform hetgeen was gecommuniceerd. Het zou eenvoudiger worden maar het is nog steeds ingewikkeld.”

Minder strikt
Verder verdiepte Van Aken zich in de kredietmogelijkheden. Bleek dat een extra borgstelling van de overheid pas kan vanaf 35.000 euro. “Dat is een veel te groot bedrag, dat heb ik niet nodig. De bank is daar nu wel mee bezig, ze onderkennen het probleem.” Hij hoopt dat die oplossing er snel komt en dat de beoordelingscriteria minder strikt worden dan ze nu zijn. “Voor veel ondernemers is geld nu heel belangrijk, dus laat de voortvarende start eenzelfde vervolg krijgen.”

Onvergelijkbare situatie
Ook Anita Thijssen van Carrièra Damesmode ging meteen aan de slag toen de economische gevolgen van het coronavirus duidelijk werden. “Met pijn in het hart heb ik mijn personeel naar huis gestuurd en mijn zaken in Tegelen en Panningen gesloten. In Venlo blijf ik open.” Wetende dat veel vaste lasten blijven en met net de nieuwe collectie in huis, nam ze contact op met het Ondernemersloket. De belofte van een vereenvoudigde procedure zag ook zij niet terug in de praktijk. “Wat ik kreeg toegestuurd was een pak papieren waar je ik weet niet hoe lang voor nodig hebt om die in te vullen. Bovendien was er gezegd dat er bijvoorbeeld geen vermogenstoets zou komen en niet naar de cijfers van voorgaande jaren zou worden gekeken – we zitten tenslotte in een onvergelijkbare situatie. Maar daar werd dus wel om gevraagd.”

Opgeschaald
Inmiddels is de situatie veranderd, zo weten Van Aken en Thijssen. Erik Manders, voorzitter van Venlostad.com geeft uitleg. Hij zit, net als vertegenwoordigers van andere plaatselijke belangenbehartigers in een task force dat meekijkt naar het functioneren van het ondernemersloket. “Natuurlijk waren de eerste geluiden die ik hoorde niet bemoedigend. Het waren verhalen zoals van Ben en Anita. Ik heb toen meteen wel gezegd, wacht even af. Die afdeling krijgt normaal misschien 50 aanvragen per jaar, nu 150 op een dag. Er werd dus al heel snel opgeschaald.”

Aanpassen criteria
Waar het volgens Manders vooral misging is dat bestaande regelingen werden ingezet. “Dus kreeg iemand die een BBZ-regeling aanvroeg toch allerlei vragen over het inkomen van voorgaande jaren, over de prognose van dit jaar en noem maar op. Een pak papierwerk dus om in te vullen.” Daarom gingen Manders en de andere vertegenwoordigers van de belangenorganisaties al snel met de gemeente in overleg met de boodschap: doe wat is beloofd en pas de criteria aan.

TOZO
Manders: “De landelijke overheid is nog volop bezig met allerlei regelingen voor gedupeerde ondernemers. Zo lang die niet definitief zijn vastgelegd, kan de gemeente daarmee niet aan de slag. Om ondernemers toch financieel te hulp te schieten is nu de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (TOZO) geïntroduceerd. Het betekent dat zelfstandige ondernemers tijdelijk financiële ondersteuning kunnen aanvragen, zonder dat er een heel pakket aan formulieren moet worden ingevuld. Het is een vereenvoudigde versie die via de site van de gemeente kan worden aangevraagd. Totdat er meer over de landelijke maatregelen bekend is, is dit een oplossing waar ondernemers snel mee uit de voeten kunnen. Zo blijven we monitoren en aangeven als er knelpunten zijn zodat ondernemers snel adequate ondersteuning krijgen.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Containertuintjes en de  oneindige reeks van scheten

Containertuintjes en de oneindige reeks van scheten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen De ondergrondse afvalcontainer, daar ging het opeens over. Jarenlang zo’n ding voor de deur gehad. Nou ja, bijna voor de deur. Handig als de vuilnis moest worden weggebracht; ik hoefde maar een paar meter te lopen. ’s Zomers...

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

In de december liet de NS weten het fysieke loket op het treinstation in Venlo te willen sluiten. Een bijzonder ongewenst besluit, vindt winkeliersvereniging Venlostad.com die bijval krijgt van de Vereniging van Vastgoedeigenaren Venlo (VVEV) en Stichting Venlo...