Ontwerp parkeergarage Blok van Gendt: verwijzing naar industrieel verleden

15 november 2019 | Leestijd: 3 minuten

De omgevingsvergunning voor de parkeergarage in het Blok van Gendt is donderdag door de gemeente Venlo verleend. Daarmee kan de bouw door ontwikkelaar Aan de Stegge van start. Net als bij het eerder bekend worden van het ontwerp waren er volop reacties op social media. De architect geeft uitleg.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: Aan de Stegge

Als alles volgens plan verloopt dan kan de parkeergarage aan de Venlose Noord-Buitensingel (ingang Valuasstraat) in de zomer van 2020 in gebruik worden genomen, vertelt projectmanager Gilbert Heutinck van Aan de Stegge. “Er komen 200 parkeerplekken in, ter compensatie van de vervallen parkeerplekken op de lage loswal en de parkeerplaatsen op de huidige locatie. Verder moet de parkeergarage het parkeren in en op de Nolensplein-garage aanvullen, met als opzet dat er zo snel mogelijk dichtbij het Nolensplein een parkeerplaats gevonden kan worden. Hierdoor wordt het circulatieverkeer verminderd. We beginnen binnenkort met de voorbereidingen en gaan na de jaarwisseling van start met de bouwwerkzaamheden.”

Timmerwerkplaats
Hij maakt duidelijk dat de parkeergarage, die geëxploiteerd gaat worden door Q-Park, volgens de principes van C2C zal worden gebouwd. Op het dak komen zonne-panelen te liggen. “Het gebouw wordt circulair; het kan in de toekomst gerecycled worden.” Architect Paul Zuidberg van Kern Architecten geeft vervolgens uitleg over het ontwerp dat inmiddels al tot veel commotie heeft geleid. “Het Blok van Gendt was een stadsuitbreiding die eind negentiende eeuw ontstond na het slopen van de vestingwerken. Er werden woningen gebouwd, maar ook fabrieken. Op de plek waar nu de parkeergarage komt, stond lange tijd een timmerwerkplaats en nadien lag er een supermarkt. Woningen hebben er nooit gestaan.”

Venlo in 1905 met in het midden het Blok van Gendt


Metselwerk en lamellen

Zuidberg geeft aan dat hij dat stukje industriële geschiedenis heeft laten terugkomen in het ontwerp, evenals een verwijzing naar de omgeving. “De plint van het gebouw bestaat uit rijk opengewerkt metselwerk met bijvoorbeeld speklagen, zoals in de nabij gelegen woningen. Dat geeft een vriendelijk karakter” Het hele gebouw optrekken uit metselwerk noemt hij geen optie. “Dat zou veel te zwaar, te massief worden.” Dus wordt er voor de rest van de gevel verticaal lamellen gebruikt, zegt hij. “Die hebben een roest/cortenstaal-achtige rode kleur, een aansluiting op de rode baksteen van veel panden in de omgeving. Het is ook speelser en opener, veel minder zwaar dan een dichte wand. Bovendien geeft de industriële uitstraling een link naar de beginperiode van de Noord Buitensingel, toen daar de nodige fabrieken, waaronder de timmerwerkplaats waren gevestigd.”

Luchtig
Het verticaal plaatsen van de lamellen heeft volgens Zuidberg een functionele reden. “Daardoor wordt  bijvoorbeeld het licht van de koplampen gebroken zodat de omwonenden er geen last van hebben.” Hij maakt duidelijk dat er aan de kant van de hellingbaan een groene zone wordt ingericht. Tot slot over de kritiek op het ontwerp. “Zoals gezegd, er hebben op die plek nooit woningen gestaan maar altijd grootschalige gebouwen. Met de lamellen krijgt de gevel toch iets luchtigs. Verder blijven we met de hoogte van het gebouw zo laag mogelijk, onder die van de omliggende panden, opnieuw om binnen een passende schaal te blijven. Dus ja, er is wel degelijk rekening gehouden met de omgeving, zowel met het verleden, de schaal als de bouwstijl.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad