‘Op het moment dat ze in pashokjes gaan schijten, zijn alle grenzen overschreden’

17 mei 2021

Een van de meest besproken onderwerpen tijdens de afgelopen weken is het gedrag van veel kooptoeristen in de Venlose binnenstad. Ondernemers en andere bezoekers spreken er schande van: agressie, rommel, intimidatie, brutaal en eigen regels hanteren. Voor Danny van Cleef, eigenaar van Erotheek Piccolo was afgelopen weekend de maat vol. Hij schreef een persoonlijk betoog op Facebook dat inmiddels meer dan 350 keer is gedeeld. “Toen ik hoorde dat klanten bij een kledingzaak in het pashokje zaten te schijten, was voor mij de grens bereikt.”

Tekst en beeld: Rob Buchholz

Van Cleef koos zijn woorden in het stukje zorgvuldig. “Ik wil geen bevolkingsgroepen uitsluiten of naar bepaalde mensen met de vinger wijzen, maar het is op dit moment echt een groot probleem voor Venlo.” Hij schrijft onder andere: “Venlo huilt! Als dit de nieuwe generatie Duitsers is die in Venlo komen shoppen (lees eten, blowen, zeiken en vooral hun afval achter zich laten vallen) dan denk ik dat we het afvoerputje van het roergebied zijn geworden. Hij en veel andere ondernemers beschouwen het als een mentaliteitsprobleem. Iedereen die namens de redactie van VenloVanbinnen gevraagd werd een reactie te geven op het stuk van Danny van Cleef en het snel groeiende probleem vroeg dringend om hun woorden en de omschrijving van het probleem zo afgewogen mogelijk weer te geven. “Je hoeft maar iets verkeerd te zeggen en wordt door sommigen uitgemaakt voor racist. Dat zijn wij niet, maar de mensen die kritiek op onze woorden hebben, begrijpen dit probleem niet.”

Angst en tranen
Janine Peeters beheert de toiletwagen die achter het stadhuis te vinden is. Bij haar liepen de emoties de afgelopen week hoog op en vloeide er tranen. “Het doet mij pijn om te zien wat er met Venlo gebeurt. Als deze wagen er niet zou staan, zou de stad er nog smeriger uitzien. Daar ben ik van overtuigd. Ik hoor de verhalen van veel ondernemers over ontlasting in hun winkels. Dat is toch triest. De drukte is in sommige gevallen misschien goed voor de kassa, maar het gedrag van deze groep doet iedereen pijn in het hart en in het hoofd.” Volgens Peeters is deze stroom bezoekers sinds 1 mei op gang gekomen. Het is volgens haar echter een groep die niet representatief is voor de traditionele Duitse kooptoerist. “Ze zijn ongeduldig, intimiderend en brutaal. Een paar dagen geleden vroeg ik een man of hij buiten wilde wachten in plaats van binnen. Hij liep intimiderend op mij af, ging dreigend voor mij staan en keek bijzonder agressief. Ik ben niet snel bang, maar dit was hoogst onprettig. Ik zei nog tegen hem: ‘Corona ist noch nicht vorbei’. Toen hij weg was, ben ik even een rondje door de stad gaan lopen en stroomden de tranen over mijn wangen. Pure onmacht. Ik voel de laatste weken hetzelfde als tijdens de avondklokrellen van eind januari. Er zijn mensen die onze mooie stad kapot maken met hun gedrag. Gelukkig heb ik een goed contact met wethouder Erwin Boom. Ik belde hem op en we spraken af op een plekje in de stad zodat ik even stoom kon afblazen. Hij begreep mij en ziet het probleem gebeuren. Doe het echter maar eens goed als bestuurder. Op elk besluit heeft een bepaalde groep mensen wel commentaar. Dit zijn zulke lastige tijden. Ga er maar aan staan als politicus. Petje af. En tegen de Venlonaren die klagen op social media dat Duitsers wel de grens over mogen, zou ik zeggen: stop zelf dan ook met boodschappen doen in Duitse supermarkten en koop lokaal!”

Harder en mondiger
Het petje gaat bij Peeters en anderen dus niet af voor de vele kooptoeristen die sinds kort in Venlo te vinden zijn. “Ik wil continu gastvrij en vriendelijk zijn, zoals wij dat altijd in Venlo tegen de Duitsers zijn geweest,” aldus Peeters. “Maar dit is een ander publiek. Ik ben inmiddels zo ver dat ik trots op mezelf ben als ik ze wegstuur omdat de toiletwagen nog niet geopend is. Je wordt harder en mondiger. Deze groep mensen heeft echt overal schijt aan. Hoe we dit oplossen? Geen idee. Ik probeer die mensen te begrijpen. Iedereen heeft ruim een jaar binnen gezeten. In Nederland hoeven ze geen mondkapje in de buitenlucht te dragen. In Duitsland wel. ‘Wij komen hier om adem te halen’, zo hebben mensen mij al verteld. Maar moet je je dan zo onbeschoft gedragen, vraag ik mij af. Het is inmiddels zo ver dat ik dit werk niet meer alleen aankan of durf. Ik kan niet zonder de vrijwilligers.”

Niet goed voor traditionele Duitser
Luca De Cicco is floor manager bij The Athlete’s Foot aan de Markt. Ook hij zoekt naar de juiste woorden om het probleem te omschrijven. “Het zijn andere Duitsers dan we gewend zijn. We moeten het in Venlo echt hebben van onze Oosterburen, maar de laatste weken gaat het mis. Ze halen mij regelmatig het bloed onder de nagels uit met hun gedrag.” Volgens De Cicco denkt de huidige groep kooptoeristen dat de coronaregels niet voor hun gelden. “We hebben bordjes met regels in het Nederlands en in het Duits bij de ingang staan, maar ze trekken zich er niets van. Ze dragen geen mondkapje, lopen met grote groepen naar binnen, kruipen zelfs over de tafels heen. Om iedereen er op te wijzen en alles in toom te houden, zou ik eigenlijk extra personeel moeten aannemen. Dit is niet goed voor het positieve beeld dat we in Venlo van de traditionele Duitser hebben.” Ook hij begrijpt dat mensen de coronamaatregelen beu zijn. “Het is echter helaas nog niet voorbij. We moeten ons nog aan regels houden. Alleen deze groep heeft haar eigen regels en reageert boos of agressief als je ze ergens op aanspreekt. Ze doen net als of er niets meer aan de hand is. Dit is niet goed voor het positieve beeld van de traditionele Duitse kooptoerist.”

Onvriendelijk en intimiderend
Hans Schreurs van Automatiek Piccadilly op de Kleine Beekstraat erkent het probleem ook. Al geeft hij toe dat het in zijn deel van de stad nog meevalt. “Het zijn vooral onze klanten die er over beginnen. Iedereen spreekt schande over het gedrag van deze groep mensen. En ja, soms komen ze ook wel eens hier naar binnen. Met groepen van soms acht tot twaalf personen. Dan wijzen wij er netjes op dat ze slechts met twee tegelijk naar binnen mogen, maar dan zijn ze beledigd en lopen boos weg. Het is ook de wijze waarop ze je aanspreken en benaderen: onvriendelijk, intimiderend en veeleisend. De kinderen stormen naar binnen, rammelen vol ongeduld aan de hokjes van de automatiek waar de snacks inzitten. En vader en moeder zeggen niks. Toen ik afgelopen week de honden uitliet bij De Maasboulevard en De Werf was het net of de vuilniswagen zijn inhoud in het gras had gedeponeerd. Niet normaal. Wat een bende laten die mensen achter.” Zijn collega John van Boekhold, die uitbater is van een frietkraam op het Nolensplein, heeft dezelfde ervaringen. “Het is hun gedrag. Dat eisende en dwingende. Met muntgeld op het glas tikken en roepen: ‘Hey chef….’ Dan ben ik al om te ploffen. Ze willen en moeten direct geholpen worden.”

Terug naar Danny van Cleef, de man achter het zo vaak gedeelde artikel op Facebook. “Als ik vanuit mijn winkel naar de straat kijk, wordt het mij slecht. Ze gooien alle rommel op straat of komen inderdaad met grote groepen naar binnen. Spreek je ze er op aan, lopen ze boos weg. Ik durf zelfs te beweren dat ik op het moment minder verkoop dan een aantal weken geleden. Misschien dat dit probleem zich over een tijdje vanzelf weer oplost als Duitsland ook versoepelingen doorvoert. Tot die tijd moeten we het er in Venlo mee doen. Het is niet anders. Maar er zijn wel ondernemers die zich afvragen of ze in dit deel van de stad willen blijven. Want leuk is het niet meer.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad