René Ensink: ‘Het repareren van telefoons is dankbaar werk’  

20 november 2019 | Leestijd: 4 minuten

Het is de grote vrees van de moderne mens: wat als mijn telefoon stuk gaat of niet meer goed functioneert? De gedachte het mobieltje dagenlang kwijt te zijn, zorgt voor hoofdbrekens. Volgens René Ensink van Telefoonmaken.nl is de oplossing vaak eenvoudiger dan gedacht en kan een reparatie sneller dan velen verwachten.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld:Leon Vrijdag

In oktober 2018 startte René met een filiaal van deze keten op de Kleine Kerkstraat.  Eén van de 120 in ons land. De vele positieve reacties die hij van veel Venlonaren krijgt verbazen hem nog steeds “Ik wis gaar neet des dich heej zoots,” zo hoor ik vaker.

Senioren en zakenmensen
De naamsbekendheid van de zaak groeit nog steeds. Volgens René werkt de mond-tot-mond reclame van mensen met positieve ervaringen het beste. “Of het nu iemand is waarvan het scherm stuk is, of de telefoon in het afwaswater is gevallen; ik kan ze helpen. Maar zeker ook de senior die het toestel van zoon, dochter of kleinkind heeft gekregen, maar niet alles begrijpt. Ik help ze allemaal graag, snel en duidelijk.” Vooral senioren kunnen oprecht blij zijn dat iemand de tijd neemt om het toestel goed uit te leggen. Hetzelfde geldt voor toeristen of zakenmensen. “Afgelopen zomer was een heel drukke periode. Mensen op vakantieparken of campings gebruiken hun telefoon veel intensiever en dus is de kans ook groter dat het toestel valt. Dan gaan ze googlen en komen bij mijn winkel uit.”

Samenloop van omstandigheden
Het was een samenloop van omstandigheden waarom René Ensink met deze winkel begon. Als voorzitter van de stichting Ald Weishoès zat hij in de zomer van 2018 in zak en as. Hogere machten hadden besloten dat er een einde moest komen aan dit instituut voor de Venlose binnenstad “Woningcorporatie Antares had andere plannen met de locatie en knikkerde ons inclusief de verenigingen en opvang voor jongeren er uit. De verwachte  verhuizing naar het voormalig onderkomen van Museum Van Bommel Van Dam was van de baan.” Tevens was hij zelf startend jobcoach. “Door dat werk kwam ik in contact met de eigenaar van een telefoonwinkel in Venray. Rond diezelfde periode sprak ik met Gerrit Schuurs. Hij had net dit pand op de Kleine Kerkstraat gerenoveerd en zocht een huurder. Toen heb ik alle plussen en minnen afgewogen en besloten deze zaak in Venlo te beginnen.”

 

 

Techniek als hobby
De techniek is voor René zeker geen vreemde wereld. Hij studeerde Electronica op de MTS, repareerde speelautomaten bij Teddo Peeren en was leider bij de TD (Technische Dienst) van het Ald Weishoès. “Techniek is altijd een hobby van mij geweest. Ik was handig met het repareren van de eerste Nokia’s, knapte flipperkasten op, herstelde mobieltjes van vrienden.” In die periode dacht Ensink wel eens bij zich zelf: ‘Ik kan net zo goed een eigen zaak beginnen.’  Het was de tijd dat vrijwilligers en betaalde krachten in het Weishoes nog veel zelf maakten. René knikt. “Lampen, versterkers, noem maar op. Met ons team beschikten we over de juiste kennis en vaardigheden om belangrijke zaken zelf te maken.”

Eigen zaak
Het plan om een eigen zaak te beginnen, kwam in de zomer van 2018 dus weer tot leven. “Mensen denken vaak te makkelijk: René repareert dat wel even. Ik doe het ook graag, maar de verzoekjes groeiden en groeiden. Bovendien heb ik thuis een gezin met schoolgaande kinderen. En je zult begrijpen dat mijn vrouw niet altijd even gelukkig was als ik weer eens een heel weekend computers of mobieltjes van anderen aan het repareren was. Die tijd kon ik niet aan haar en de kinderen besteden.”

Eenvoudige oplossing
Nu is er dus een telefoonwinkel in Venlo waar de focus ligt op het repareren van mobieltjes en niet op de verkoop van accessoires. Een herstelde telefoon maakt mensen blij. “Het is inderdaad de angst om de telefoon een aantal dagen kwijt zijn en ook nog eens een forse rekening te moeten betalen. De oplossing is vaak veel eenvoudiger. Door mijn kennis en passie voor techniek beschouw ik het als een uitdaging om te onderzoeken wat er echt aan de hand is. Bij problemen met de accu of knopjes is het vervangen van kostbare onderdelen soms niet eens nodig. Dan blijkt het grondig schoonmaken van de telefoon aan de binnenzijde al voldoende. De meeste mobieltjes met waterschade heb ik weer aan de praat gekregen.”

Blije klanten
Uiteindelijk lopen klanten bij René om twee redenen blij de deur uit. En hun mobieltje functioneert weer fatsoenlijk én ze hebben geen onnodig hoge rekening hoeven te betalen. “Daarmee win je vertrouwen, dat spreekt zich rond en komen mensen ook weer terug. Juist dat vertrouwen is essentieel bij de zakelijke markt. Een vertegenwoordiger die in Venlo een afspraak heeft, maar problemen met zijn mobieltje heeft, zoekt even op Google en komt bij deze zaak uit. Ze weten bij telefoonmaken.nl waar ze aan toe zijn. Ik zie het als dankbaar werk. Ja, ik kan ook ervoor kiezen een onderdeel te vervangen en onnodig meer geld te vragen. Maar op lange termijn trek je dan aan het kortste eind. Mij gaat het juist om de relatie op lange termijn. Ik heb mijn hele leven geleerd hoe mooi het is om mensen te helpen. Die eigenschap pas ik nu nog steeds toe.”

René merkt ook dat steeds meer Venlonaren het gaaf vinden een stadsgenoot achter de balie aan te treffen. “Oh, heej kinse auk Venloos praote,” zo laten sommige klanten wel eens aangenaam verrast horen. “Communicatie is bij andere telefoonwinkels wel eens een probleem. Hier niet.” Gelukkig beschikt Ensink dankzij de videoproducties die hij  onder andere voor Jocus maakt over een groot netwerk. Daarover zegt hij zelf tot besluit: “Nog te veel mensen weten niet dat ik hier gevestigd ben. Over een jaar is dat zeker anders.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad