Scrooge en klassieke kerstsfeer staan dit jaar centraal bij Leurs

6 november 2019 | Leestijd: 5 minuten

Het is ieder jaar weer een moment waar duizenden liefhebbers naar uit kijken: de opening van de kerstshow bij Leurs. Traditioneel in het laatste weekend van september. Dat lijkt vroeg, maar het team van Leurs is dan al maanden bezig met plannen, organiseren en het opdoen van inspiratie. Sterker: op dit moment starten alweer de voorbereidingen voor de show van 2020.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Petra Lenssen

Het zal voor iedere bezoeker bij binnenkomst direct duidelijk zijn. Dit jaar staat de traditionele kerstsfeer centraal bij Leurs. Het zijn dan ook vooral klassieke kleuren als rood, groen en goud die voorbij komen. In de veertig jaar dat het Venlose familiebedrijf deze kerstshow organiseert, heeft dit prijzenwinnende fenomeen een enorme groei doorgemaakt. Op relatief kleine schaal begonnen in het centrum van de stad tot de internationale publiekstrekker die het inmiddels al jaren is. Hoe komt een dergelijk grootschalige show tot stand?

Nostalgische sfeer
De nostalgische sfeer van dit jaar is bewust gekozen, zo laat Peggy Leurs weten. Zij runt het tuincentrum samen met haar partner Bart Renkens. “Het hoofdthema is Scrooge. We zijn mede geïnspireerd door de musical die in december 2018 in De Maaspoort door Stichting Stimulans werd uitgevoerd. Diverse decorstukken van die voorstelling zijn in onze kerstshow terug te zien. De reacties waren in de afgelopen weken weer bijzonder positief. Veel mensen zeggen: ik kom alleen maar kijken hoor, kopen doen we later wel. Maar we zien toch dat veel bezoekers direct door de sfeer geraakt worden en de eerste kerstdecoraties al vroeg in het seizoen meenemen.”

Geluksmomentjes
Volgens Peggy Leurs komen sommige mensen heel bewust en meerdere keren naar de kerstshow. “Klopt. Vaak na hun werk. Gewoon om af te schakelen. Ze zeggen dan eerlijk:’hier komen we even tot rust.’ En dat is begrijpelijk. Onze kerstshow brengt ze even naar een andere wereld. Een ideale plek om af te schakelen. Anderen spreken hier bewust af om bij een hapje even bij te kletsen. Tussen de kerstbomen en knusse decoraties in. Dat bezorgt veel mensen een prettig gevoel. Dat is ook precies ons doel: wij willen geluksmomentjes voor de mensen creëren.”

 

 

Inspiratie opdoen
De keuze voor deze decorstukken van het Venlose toneelstuk is slechts een onderdeel van een groot geheel. Met een totale oppervlakte van 6.000 vierkante meter wil Leurs met hun kerstshow ieder jaar weer leidend en spraakmakend zijn. “Tegen het einde van het jaar bezoeken wij grote internationale kerstbeurzen en een aantal leveranciers. Ook daar doen we inspiratie op en ontstaat een eerste basisplan waarbij bijvoorbeeld al een eerste keuze voor de kleuren wordt gemaakt. Die basis moet goed zijn, want het is natuurlijk ons doel om de honderdduizenden bezoekers ieder jaar weer te inspireren.” Peggy Leurs benadrukt dat al vroeg in het proces een groot deel van haar team bij de plannen wordt betrokken. Volgens haar is dat juist de kracht van het concept. “Als je medewerkers erbij betrekt, ontstaat het beste resultaat. We hebben een visual merchandise team van 20 mensen die heel intensief met de kerstshow bezig zijn, maar in totaal zijn zeker 100 mensen bij de plannen betrokken. Iedereen die hier werkt, is creatief.”

Opbouw
Na maanden van plannen uitwerken, het bestuderen van moodboards en andere creatieve processen komen in juni de eerste materialen binnen. “Na de zomervakantie nemen we nog een keer de basisplannen goed door en half augustus start de opbouw. Ja dat is na de uitverkoop van zomerproducten als tuinstoelen en barbecues. Die opbouw gebeurt in fases waarbij één ploeg overdag werkt en de ander in de avond. Die fase duurt vijf tot zes weken. Dan zijn 100 medewerkers met de show bezig. Iedereen vindt het leuk om een bijdrage aan de kerstshow te leveren. Het is een afdeling waar altijd een vrolijke sfeer heerst.”

Creativiteit
In die laatste weken komt de show pas echt tot leven. Peggy en Bart weten dat ze kunnen vertrouwen op de creativiteit van hun mensen. “Een groot deel van de show is niet vooraf bedacht. Veel creaties van kerstbomen, opstellingen en decoraties ontstaan in die laatste weken spontaan. Die vrijheid geven wij aan het team. Het moet voor een wow-ervaring zorgen bij de bezoekers. Een bezoek aan Leurs is als een dagje uit. Vergelijk ons maar met een pretpark, niet met de traditionele visie van een tuincentrum. In de eerste weken na de opening worden bepaalde aspecten nog gefinetuned en kunnen er extra belevingsmomenten worden toegevoegd, maar dan is het ook klaar.”

 

 

Dagje uit
Veel mensen denken dat de piek qua bezoekers voor de kerstshow pas half november op gang komt, maar volgens Peggy Leurs zijn de cijfers vanaf de start stabiel. “Het is vooral gelijkmatig. In het begin komen velen uit nieuwsgierigheid en bezoeken ook direct de echte kerstliefhebbers de show; al snel gevolgd door veel toeristen. Daarnaast zijn er natuurlijk de klanten uit de regio, maar ook uit de rest van het land die er zoals gezegd echt een dagje uit van maken. Naast de kerstshow kunnen ze hier tussendoor rustig eten in één van de twee restaurants; er is vertier voor kinderen en ook de rest van ons tuincentrum is interessant genoeg om ideeën op te doen. Het is een totaalbeleving en daarbij is de rol van ons personeel onmisbaar. Zij zijn een essentieel onderdeel van een bijzonder dagje uit.”

Meer genieten
Wilfred Janssen is supervisor bij de kerstshows en hij bevestigt de visie van Peggy en Bart. “Als medewerkers proberen wij ons gevoel in het geheel te verwerken. Dat ontstaat door ervaring en inspiratie. De grote lijnen van de show worden inderdaad vooraf vastgelegd, maar tijdens de opbouw is iedereen vrij om een eigen creatieve invulling aan het geheel te geven. Het is ons doel om bezoekers te verrassen, verwennen en te verwonderen. Of ik die kerstsfeer niet beu wordt? Nee hoor. De muziek hoor ik na een tijdje niet eens meer. Haha. Eigenlijk verbaas ik mij erover dat mensen zoveel moeite doen voor zo’n relatief korte periode. Bouw die boom en andere decoraties toch al lekker half november op. Dan kun je er anderhalve maand van genieten. Het botst echt niet met het Sinterklaasfeest. Geniet er zo optimaal mogelijk van. Geniet van de magie die je in huis haalt.“

Ook Mirjan Bussemaker is als styliste intensief bij het proces betrokken. “Iedere medewerker van het team heeft zijn eigen specifieke kwaliteiten. Daardoor is de kerstshow juist zo gevarieerd en succesvol. Die betrokkenheid vormt de basis van het succes. We gaan met een aantal teamleden mee naar leveranciers. Daar vinden wij inspiratie waardoor ideeën tot leven komen. Dankzij die aanpak kunnen we bezoekers iets magisch bieden. Iedereen die hier komt, heeft het naar zijn of haar zin. Na afloop van de kerstperiode evalueren wij het totale traject altijd weer. Wat ging er goed en wat kan beter? Ja, eigenlijk zijn we het hele jaar door wel met deze kerstshows bezig. Maar daar is niets mis mee.”

 

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad