Sinterklaas blijft de beste vriend van veel Venlose ondernemers

3 december 2021

Veel Nederlanders begonnen dit jaar eerder dan andere jaren aan de inkoop van Sinterklaascadeaus, zo bleek uit een vrijdag gepubliceerd onderzoek. Een tendens die ook bij diverse Venlose winkeliers is terug te zien.

Tekst en beeld: Rob Buchholz

“Volgens mij waren veel mensen toch weer bang voor een nieuwe lockdown en zijn daarom bewust vroeg begonnen met het plaatsen van bestellingen,” zo laat Sandra van Rijn van ’t Holtschöpke (foto boven) weten. “Ik vond het prima. Het zorgde voor een goede spreiding van de drukte.”

Bezorgen
Sandra is bovendien erg content over de verkoop in de afgelopen weken. “Het was gewoon erg druk. We hebben zeker beter verkocht dan afgelopen jaar. Een vergelijking met de periode voor corona? Laat ik zo zeggen, het was zeker niet minder. Sinterklaas is al jaren onze beste vriend.” Om de klanten optimaal te bedienen, zorgen Sandra en haar team er deze week voor dat iedere dag een ander deel van de regio centraal staat bij het afleveren van de bestellingen. “Dat weten wij en de mensen zelf dat de pakjes zeker op tijd in huis zijn. De ene dag is het Tegelen en Belfeld, op een andere dag Baarlo en Maasbree. En zo verder. Wie op tijd heeft besteld, heeft de cadeaus zeker voor pakjesavond in huis.”

Voorraad op
Angelique Dirkse-Braun van Snoepwinkel Truuske heeft dezelfde ervaringen. Een prima verkoop en mensen die al ruimschoots op tijd bestellingen plaatsten. “Ja de afgelopen weken waren goed. Echt goed. Ik mag over de laatste twee jaar qua eindejaarsverkoop zeker niet klagen. En dat is nu dus ook weer te merken, want ik ben bijna door al mijn Sinterklaassnoep heen. Nee, het zijn niet alleen ouders van kinderen. Ook veel bedrijven laten iets samenstellen voor hun personeel. Daarbij kiezen ze vooral voor het traditionele Sinterklaassnoepgoed.” Angelique bespeurt een positieve tendens door de coronamaatregelen. “Zowel klanten als ondernemers worden zo enorm creatief en positief. Daarbij merk ik dat velen terugkeren naar de basis. Ze willen juist nu iets kleins aan elkaar geven. Gewoon een positief gebaar. Een zak vol traditionele lekkernijen vindt iedereen leuk om te krijgen.”

Angelique Dirkse-Braun

Typisch kinderfeest
Bij speelgoedwinkel Intertoys Langen-Driessen staat een redelijke rij aan de kassa. Dus ook hier een tevreden ondernemer? Eigenaar Luc Langen toont een cynische glimlach. “Nee! Ik zou nu, twee dagen voor Sinterklaas, eigenlijk geen tijd moeten hebben om met jou te praten. Maar dat heb ik wel. Normaal gesproken staat de winkel bomvol klanten.” Dan lacht hij opnieuw en zegt: “Ik moet dat enigszins nuanceren. Het is dubbel. Waar vaders en moeders in het verleden voor Sinterklaas vier keer onze zaak bezochten om cadeaus te kopen, daar merk ik dat ze nu alles in één keer meenemen. Ze komen gerichter. Dat zorgt ervoor dat er minder traffic is. Het is dus anders.” En wat betekent dat omzettechnisch? Luc denkt na. “Is het goed? Is het slecht? Nee, dat laatste zeker niet. Ik kan wel zeuren dat het altijd beter kan, maar het is wat het is. En het is vooral anders. Sinterklaas blijft toch vooral een typisch kinderfeest waar pakjes bij horen. Dat zal niet snel veranderen. En we staan altijd klaar voor de klant. Of ze nu een mailtje sturen, een telefonische bestelling plaatsen of appen; wij zorgen dat het tijdig bezorgd wordt. Bovendien zit er nog een voordeel voor mijzelf aan deze situatie. In het verleden werkte ik tijdens deze periode na sluitingstijd nog vaak in mijn eentje uren door. Nu doen we met het hele team allerlei klusjes tussen vijf en zes uur en kan iedereen daarna naar huis. Met twee kinderen van vijf en acht jaar is dat wel zo prettig. Laten we dus vooral positief blijven.”

Geen verplichte sluiting verwacht
Ook Geert Driessen van Sounds is content over de verkoop van de afgelopen weken. Dat hij zijn zaak een uur eerder moet sluiten, heeft volgens hem geen gevolgen voor de omzet gehad. “De verkoop is hetzelfde als verleden jaar. Toen moest bovendien de periode van verplichte sluiting nog komen. Maar die verwacht ik eerlijk gezegd dit jaar niet meer. De overheid is gelukkig bezig met andere maatregelen.”

Geert is sowieso tevreden. De verkoop in zijn winkel bevindt zich al jaren in een stijgende lijn. “Wij hebben de meest beroerde periode al jaren achter ons liggen. Hoe dat kan? Zeg het maar. Mogelijk de opmars van vinyl, maar een echte verklaring kan ik niet geven. Als ik bewust kijk naar deze Sinterklaasperiode is het natuurlijk mooi meegenomen dat bestsellers als ABBA en Adele recent zijn uitgebracht. Acts waarbij verkoopsucces verzekerd is. En zoals gezegd: dat hebben we de afgelopen weken echt wel gemerkt. De enige groep die we enigszins missen, zijn de Duitsers. Die blijven toch door de maatregelen helaas iets meer thuis. Maar gelukkig compenseren andere klanten dat weer.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hol-ogig egoïsme

Hol-ogig egoïsme

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Het is op momenten chaos troef op de belangrijkste tweewielerverkeersader door de Venlose binnenstad. Die loopt van de Martinusstraat via de Grote Kerkstraat, Begijnengang en Nieuwstraat naar de Koninginnesingel. Fietsers...

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

De Venlose burgemeester Antoin Scholten liet in een interview met De Limburger weten dat hij vreest voor een invasie aan ongevaccineerde Duitsers die in Venlo willen winkelen. Hij pleit daarom voor invoering van 2G. Voorzitter Erik Manders van winkeliersvereniging...