Social media-actie in de Klaasstraat: kruisbestuiving tussen kwaliteitswinkels

2 juli 2020

Hoe kunnen de ondernemers in de Venlose Klaasstraat nog meer gaan samenwerken om de straat en elkaar nadrukkelijker te promoten? Die vraag stelde Carine Vaessen, medewerkster van Xie Eyewear zich onlangs. Als antwoord bedacht ze een social media-actie waarbij de ene Klaasstraatondernemer poseert met een product van een andere winkelier uit de straat. Ze hoopt dat meer straten aanhaken.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

De coronacrisis heeft hele nare gevolgen, in meerdere opzichten, maar zet mensen ook aan het denken en maakt creatief. Zo ook Carine Vaessen, van huis uit journalist, maar tegenwoordig als blogger en brilstyliste werkzaam bij Xie. “Je zag de afgelopen maanden allerlei initiatieven ontstaan waarbij ondernemers elkaar opzochten om samen te werken en elkaar te steunen. Ik vroeg me af hoe we dat hier in de Klaasstraat nog iets meer konden intensiveren.”

Brillen
Dus ging ze op pad met een aantal brillen waarmee ze bij enkele van die Klaasstraatwinkeliers naar binnen liep. Die zochten, brildrager of niet, hun favoriete model uit en gingen daarmee op de foto. “En van die foto’s zetten we er wekelijks een op social media”, legt Carine uit. “Met daarbij een kort verhaal waarin de betreffende ondernemer iets vertelt over de gekozen bril en over zijn of haar zaak.”

Doelgroep
Doel van dat alles is volgens Carine dat volgers van de ene ondernemer op die manier kennis maken met de andere ondernemers in de Klaasstraat. “Vrijwel alle zaken hier zijn van Venlose ondernemers. Kenmerkend voor deze winkels is dat ze staan voor kwaliteit en mooie producten. Daarmee spreken we ieder op onze eigen manier een soortgelijke doelgroep aan. Mensen die een stijlvolle bril mooi vinden zijn waarschijnlijk ook geïnteresseerd in juwelen, in design meubelen of stijlvolle kleding. Dat, en nog meer, is allemaal in deze straat te vinden.”

Impuls
De eerste reacties zijn enthousiast, heeft Carine gemerkt. Ze hoopt dan ook dat andere ondernemers het voorbeeld zullen volgen. “Zou fijn zijn als er een soort kruisbestuiving ontstaat, dat we als elkaars ambassadeurs gaan fungeren.” In de Klaasstraat, zegt ze, maar eveneens in en tussen andere soortgelijke straten.” Er zijn meer Venlose winkelstraten met veel Venlose ondernemers die kwaliteit bieden. Ik zou het prachtig vinden als die ook mee gaan doen. Op die manier kunnen we de binnenstad een extra impuls geven.”

Terug