Stadscolumn: groei online winkelen heeft gevolgen voor ons allemaal

21 januari 2020 | Leestijd: 2 minuten

61 winkels sloten vorig jaar in Engeland noodgedwongen de deuren. Dat zijn 61 dromen die tot een nachtmerrie zijn verworden. Dat zijn 61 ondernemers die met passie, ambitie en werklust het online tij niet wisten te keren. O ja, saillant detail wat ik vergat te vermelden. Het was dagelijks, dat 61 winkels de deuren moesten sluiten, waarmee in Engeland zo’n 140 duizend banen verloren gingen.

Tekst: Rogier Knipscheer | Beeld: Peter Janssen

Dat zijn heel veel persoonlijke drama’s, maar nog altijd lijkt er maar weinig besef bij de online consument dat het enkel online consumeren aan alle kanten gevolgen heeft die wellicht niet altijd wenselijk zijn, en dat die gevolgen echt niet enkel voor de sluitende ondernemers zijn.

Ten eerste het beeld in steden. Detailhandel en horeca gaan hand in hand. Verdwijnt de helft aan detailhandel, dan zal ook de helft van de horeca bestaansrecht verliezen. Een dagje shoppen, waar je het winkelen afwisselt met een gezellig hapje en drankje zorgt voor omzet bij twee branches.

Dan de belastingen. Ondernemers in de binnenstad betalen die. Nogal veel. Nogal tot ontevredenheid van die ondernemers, maar vooruit, we doen het wel. Met dat geld kan de gemeente de stad onderhouden, kan het rijk bijvoorbeeld zorg betalen. Grote concerns weten, op uiterst legale wijze, met ingenieuze constructies heel weinig belasting te betalen. Mag allemaal, maar de rekeningen die gemeente en overheid moeten betalen worden er niet minder op. U mag één keer raden wie dat mag betalen als de ondernemers dat niet meer doen.

Dan vervuiling. Alles wat online besteld wordt moet vervoerd worden, daar komen vliegtuigen, vrachtwagens en bestelbusjes aan te pas, allemaal uitstoot. Daarnaast wordt het landschap vervuild met grote blokkendozen voor alle logistieke distributie en we klagen met z’n allen toch zo graag wanneer er weer ergens een groot complex voor arbeidsmigranten wordt geplaatst? Deze arbeiders worden voornamelijk ingezet in transport en logistiek, en waarom is daar zo veel werk? Juist.

Tot slot nog alle lokale verenigingen en organisaties, noem in Venlo de Vastelaovend, Zomerparkfeest of Venloop als drie van de grootste evenementen. Elk van deze worden in grote mate gesponsord door lokale ondernemers. Het wegvallen van lokale ondernemers zet het voortbestaan van dit soort organisaties, en dan heb ik het ook over de kleinere stichtingen, sportverenigingen, koren of een harmonie, onder druk.

In Nederland en in Venlo sluiten er geen 61 winkels per dag. Nog niet. Maar we zijn er wel naar toe aan het bewegen. Online wint steeds meer terrein. En dat is niet erg, dat mag, maar denk bij online ook eens aan die lokale ondernemer, die meestal tegen dezelfde tarieven en snelheid weet te leveren. Soms zelfs sneller wanneer het bestelde voorradig is. Maar zelfs als iets een keer wat duurder is, denk dan aan wat online shoppen daadwerkelijk kost. Niet direct, maar wel op de lange duur. En duur gaat het worden.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad