Stadscolumn: ‘Het lijkt Koops wel’

29 juni 2021

De klant is niet eens verbaasd dat hij het boek, nog geen anderhalf uur eerder op onze website besteld, al in zijn handen gedrukt krijgt. Dat gebeurt vaker, hoewel we meestal toch wel de enorm verbaasde uitroepen te horen krijgen, zo, dát is snel. Gevolgd door mijn, enigszins hautaine antwoord, het lijkt Koops wel.

Tekst: Rogier Knipscheer | Beeld: Peter Janssen

In het afgelopen jaar heeft het thuisbezorgen een vlucht gekregen. Bezorgden we voor corona wel eens wat aan huis, door corona trokken we er elke dag op uit en is ons bezorgwagentje, naast de auto van banketbakker Lamers, een van de beroemdste wagentjes van Venlo geworden.

Toch nemen de hoeveelheid bezorgbestellingen af en ik hoor dat ook terug bij andere collega’s die in coronatijd veel aan het bezorgen waren. Aan de ene kant komen klanten natuurlijk weer naar de winkel en hoeven het dus niet meer bezorgd te krijgen. Aan de andere kant hebben klanten ook het idee dat, nu de winkeldeuren weer normaal geopend zijn, er niet meer bezorgd wordt. En door die onterechte aanname stappen klanten weer over naar de grotere landelijke ketens en vergeten ze voor het online gedeelte de lokale ondernemer, die deze omzet nog altijd erg goed kan gebruiken, zo kort na de corona crisis.

De meeste lokale ondernemers, zoals wij, die in corona tijd non-stop op de weg te vinden waren, zien het bezorgen als een verlengde van de winkel, iets wat er nu gewoon bij hoort. We begrijpen dat de klant soms naar de stad komt en daar ook soms geen tijd of zin in heeft en dat er dan gekozen wordt voor het gemak van online. Bij deze een kleine oproep, Venlo heeft een prachtige keur aan winkels, ook online, en het gros van die winkels bezorgen netjes aan huis. Ze zijn niet duurder, ze zijn vaak veel sneller en het fijnste is: ze zijn lokaal. Gun het je stad en koop lokaal, ook online, ook na corona.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad