Stadscolumn: ‘Local wordt bij ons global!’

4 augustus 2020

De wereld is in de afgelopen 100 jaar gigantisch veranderd, maar in de aankomende 10 jaar gaat er waarschijnlijk net zoveel veranderen als in die afgelopen 100 jaar. Leven van alleen de lokale detailhandel wordt in de toekomst ontzettend moeilijk.

Tekst: Rolph van Heyster | Beeld: Leon Vrijdag

Grote steden als Den Haag, Eindhoven, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam hebben de kwantitatieve potentie om ook na de COVID-pandemie te overleven. Ik ben ervan overtuigd dat kleinere steden in Nederland echter ook kunnen overleven. Met Calico Jack bevestigen en bewijzen we dit al vanaf onze oprichting 2013 en daar gaan we mee door. Wij gaan local global maken. En daarbij blijft mijn eigen stad Venlo belangrijk.

Ik ben trots op het feit dat ik Venlonaar ben en nog trotser op onze community. Venlo heeft Calico Jack in de afgelopen jaren gedragen: de mensen in en om deze stad hebben ons groot gemaakt. Nu gaan wij wereldwijd laten zien wat Venlo nog meer te bieden heeft. Online. Met een goed plan.

Wij gaan niet de grootste aantallen verkopen, dat weet ik ook wel. Dat wil ik zelfs niet. Dat doen bedrijven als Zalando en Asos voor ons. Op prijs kunnen wij het never winnen, op aantallen ook niet. Waar wij wel goed in zijn, is het vertalen van merken binnen onze eigen leefwereld. Een verhaal vertellen over merken die wij tof vinden, daar ligt onze kwaliteit. Voor veel merken is die context en content van levensbelang om op lange termijn relevant te blijven. Op het moment dat je transparant en eerlijk communiceert over wie je bent, dicht bij jezelf blijft, ben je het waard. Wij verkopen working class luxury.

Afgelopen januari was ik in achtereenvolgens in Florence, Parijs, Amsterdam en Londen. Als ik mijn bedrijf presenteer, vertel ik vanzelfsprekend over mijn stad. ‘Venlo is a shitty, working class, industrial, nice grey town. But…. it’s our town, with the best community from the Netherlands and we’ll make things happen in this town!’

Het klinkt misschien vreemd, maar juist daardoor kiezen merken voor ons. Het iconische kledingmerk Stone Island kiest in 2020 voor slechts twee nieuwe verkoopkanalen in de hele Benelux: één op de P.C. in Amsterdam en één op de Parade in Venlo. Dat zegt heel veel in deze tijd, waar merken eigenlijk geen nieuwe retailers meer willen. Toch kiezen ze voor ons! Daar sta ik voor, ben ik trots op en daar stop ik mijn energie in.

Daarnaast starten we in 2021 met een tweede concept: Calico Jack West. Begin augustus maakten we die plannen openbaar. De focus ligt daarbij op de eigen regio. Ondertussen gaan we met het bestaande concept van Calico Jack East verder Europa in. Wij willen een solide Europese speler zijn. Online valt namelijk nog meer winst te behalen. Daar gaan wij verder in investeren met onze partners.

Hoe vertalen we dat naar Venlo? Het is en blijft natuurlijk mijn stad en ik wil mij daar sterk voor maken. Venlo heeft een prachtige culturele as, een breed horeca-aanbod en historische gebouwen. Ik zeg: koester dat en zorg tevens voor nog meer groen in de stad. Op die manier kan Venlo de stadstuin van het Ruhrgebied worden. De Duitsers zoeken das Hollandgefühl. Geef ze dat gevoel!

Venlo heeft niet alleen die kans, maar ook een uitdaging: hoe gaan we onze stad vitaal houden richting de toekomst? Om daarin succesvol te zijn, moeten we niet halsstarrig vasthouden aan zaken uit het verleden. Wat ik daarmee bedoel? Koester ‘Venlo Mien Ald’, maar geef ook en vooral talent, technologie en tolerantie een kans! Denk ook eens aan de nieuwe generaties die in de toekomst geld willen spenderen. Zoals wij dat ook met onze winkel doen. Kijk naar de nieuwe mogelijkheden en gebruik deze.

Venlo heeft een gezellige binnenstad, maar we moeten op meer inzetten dan de traditionele winkelstraat. Als ondernemers worden we ingehaald door de tijd, als we niet vooruit kijken en denken. De ontwikkelingen zijn in afgelopen jaren snel gegaan en zullen komend decennium nog sneller gaan. Op het gebied van retail, maar ook maatschappelijk. Er zijn wereldwijd nog veel te veel brandhaarden. Kijk nu naar het actuele COVID-19 virus. Dit virus en de daarbij komende crisis heeft al direct een enorme impact op ons leven met nog niet te overziene gevolgen. Daar moeten wij ons tegen wapenen en keuzes maken. ‘We are all in this!’, het raakt ons allemaal, zonder uitzondering. Daarom moeten wij de stad ook gezamenlijk revitaliseren en toekomstproof maken. Het kan. Ik geloof daar heilig in!

Terug