Team Casa Italia: ‘Ons huis voelt als een hotel, op de zaak zijn wij thuis’

20 december 2022

Dat er in winkels en horecazaken ook hard gewerkt wordt buiten de reguliere openingstijden om, is vaak onbekend. Niet alleen door de ondernemer zelf, maar ook de andere leden van het team voeren veel meer werkzaamheden uit dan waar klanten en gasten zich van bewust zijn. Wat gebeurt er na sluitingstijd en achter de schermen? De redactie van VenloVanbinnen ging bij een aantal zaken in de binnenstad langs. In het tweede deel van deze reeks nemen we letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken bij Italiaans specialiteitenrestaurant Casa Italia.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld Rob Buchholz & Casa Italia

Vader Franco De Cicco, moeder Nicole en de vier zonen Remo, Claudio, Franco junior en Luca weten niet beter. Het gezinsleven speelt zich grotendeels af in het restaurant, gelegen op de hoek Koninginnesingel en de Spoorstraat. De plek waar de zaak alweer een jaar of vijftien gevestigd is. Daarvoor konden liefhebbers van Italiaanse gerechten acht jaar lang terecht op het voormalige veilingterrein in Venlo-Zuid. Ook toen was de zaak al de thuishaven voor Franco, Nicole en de kinderen.

Luca De Cicco

12 tot 14 uur per dag
In die bijna 25 jaar speelde het gezinsleven zich dus vooral in en rondom de zaak af. En dat is nog steeds het geval. Vanaf ’s morgens tot laat in de avond zijn vooral Franco en Nicole, maar ook zoon Luca hard aan het werk om de gasten te verrassen met dagelijks versbereide gerechten uit mediterrane keuken. “Soms ben ik al om acht uur ’s morgens hier,” zo laat Franco weten. “Dan beginnen de voorbereidingen zoals het snijden van kaas, groente, tomaten en salami. Ook bereid ik dan de salades voor, maak de basis voor de diverse sausen en zorg dat het deeg van zowel pizza’s als broodjes ovenklaar is. Ja, dat is veel werk. Daar kan ik dagelijks vier tot vijf uur mee bezig zijn. Als ’s avonds de laatste gerechten aan de gasten zijn geserveerd, beginnen we met het schoonmaken van de machines, apparaten en koelkasten. En natuurlijk hoort er ook administratief werk bij zoals boekhouding en de bestellingen. Dat betekent dat ik vaak 12 tot 14 uur per dag met de zaak bezig ben. Maar niemand ziet dat of weet wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Het koken en bereiden van gerechten is echt een passie. En dat is belangrijk, want de gasten verwachten topkwaliteit. Dat kun je alleen dankzij deze manier van werken leveren. Wij zijn hier meer te vinden dan thuis. Haha, schrijf maar op: in feite ben ik met mijn werk getrouwd.”

Zoon Luca knikt bevestigend bij het verhaal van zijn vader. “We doen bijna alles op de zaak. Daar ontmoeten we elkaar om bij te praten en genieten we van het eten. En eigenlijk is ons huis een soort van hotel. Daar slapen we en wordt de was gedaan. Meer niet. Voor de rest doen we alles in het restaurant; dat is ons thuis.”

Kwaliteit maakt het verschil
Zoon Remo is als enige niet direct bij de zaak betrokken, hij heeft een eigen bedrijf. Franco junior helpt – naast zijn vaste baan – regelmatig mee in de keuken. En Claudio werkt in de weekenden in de bediening. Luca koos er bewust voor om zijn functie in een Venlose sportwinkel op te geven en fulltime bij Casa Italia aan de slag te gaan. Hij is op de dag van het interview al om zeven uur ’s morgens begonnen. “Ik heb geen koksopleiding gevolgd. Van kinds af aan hebben pap en mam mij het vak stapsgewijs geleerd. Als kleine jongen begonnen met het snijden van ingrediënten en vervolgens mocht ik gerechten voorbereiden. Waarom ik mijn werk in die sportwinkel heb opgezegd? Steeds vaker spraken mensen mij daar aan met de vraag: jij bent toch die jongen van Casa Italia? Eigenlijk volgde dan altijd een positieve reactie. Dat zette mij aan het denken en ik besloot om voor de zaak van mijn ouders te kiezen. Die positieve respons horen we overigens ook vaak in de zaak. We bereiden alles met dagverse producten. Dat waarderen de mensen. Het kan soms een nadeel voor sommige klanten zijn, die ad hoc bellen en snel een bestelling willen ophalen. Dan moeten ze wel eens wat langer wachten. Maar aan de andere kant: juist die bewuste continue keuze voor verse ingrediënten is de kracht van dit restaurant en de reden waarom de gasten telkens weer terugkomen. Daarmee maken wij het verschil.”

Franco De Cicco

Restaurant vs. afhaal
Franco geeft aan dat het bereiden van de gerechten en het koken voor de gasten in het restaurant vaak eenvoudiger is dan voor de klanten van het afhalen. “Dankzij reserveringen hebben we vaak een redelijk goed beeld hoeveel gasten er komen. Bovendien bieden wij zelf een aantal dagverse specialiteiten aan voor zowel vlees als vis. Sommige mensen kiezen daar bewust voor. Bij de afhaal heb je echt een piek tussen zes en half acht. Dat betekent vaak hectiek. Hoe fantastisch die klanten ook zijn, je hebt vooraf geen idee hoeveel mensen bestellen, welke gerechten ze willen en in welke hoeveelheden. In feite zijn het twee verschillende zaken onder één dak.” Luca vult zijn vader aan. “Afhalen is vaak massa. Eigenlijk zouden we een fulltime kracht tijdens die drukste uurtjes er bij moeten hebben. Alleen al om de telefoon aan te nemen. Wij zijn volledig gefocust op het koken. Mam is vaak aan het serveren in het restaurant of met andere klanten bij de afhaal bezig. En je weet nooit hoe lang een telefoongesprek duurt. Soms bestellen mensen twee pizza’s en is het binnen 30 seconden klaar. Een volgende wil uitgebreid vragen stellen. Dat is natuurlijk terecht, maar daardoor belanden wij soms in een spagaat. De gerechten in de pan of oven vereisen alle aandacht.”

Way of life
Ook Nicole De Cicco is over het algemeen bijna tien tot twaalf uur op de zaak. Rond half elf ’s morgens begint ze met poetsen en assisteert ze vervolgens in de keuken. “Het koken doen de mannen. Ik snijd ingrediënten of bak het brood. In de loop van de middag ga ik even weg om mijn hoofd leeg te maken, maar rond vier uur beginnen de voorbereidingen voor de avond. En dan ga je door tot ver na sluitingstijd. Opruimen, schoonmaken en soms nog even met de laatste gasten bijkletsen. Wij werken altijd als andere mensen plezier maken. Het is een way of life waar ik door mijn huwelijk met Franco ben ingerold. Maar we doen het graag. Ik zou niet meer anders kunnen. Alles draait om de zaak. Ook op maandag, als het restaurant gesloten is, ben ik er mee bezig. Dan was ik de kleding en is er eindelijk tijd voor het huishouden. De dinsdag probeer ik echt vrij te houden. Soms gaan we wel eens uit eten bij collega’s. Ik ben echter het liefste thuis. We zijn de hele week al onderweg.” Franco lacht en zegt met trots. “Zonder Nicole zou ik dit restaurant niet draaiende kunnen houden. Als je partner heel ander werk doet, is dat niet vol te houden. Ik ben echt blij dat zij en de kinderen altijd bereid zijn om mee te helpen. Zeker in deze tijd van personeelskrapte. Veel jeugd wil liever niet in de weekenden of ’s avonds werken.”

Als Casa Italia op maandag en dinsdag gesloten is proberen Franco en Nicole altijd om het gezin bij elkaar te krijgen. “Ze kunnen soms niet allemaal op hetzelfde moment komen, maar hoe meer er samen zijn, hoe beter,” aldus de trotse moeder. “Dan kook ik en gaan we uitgebreid genieten. Ja, aan tafel. Ik ben niet van met het bord op schoot voor de tv. Aan tafel komen de gesprekken en praten we bij. Natuurlijk gebeurt dat wel eens in het restaurant, maar dan is er meer hectiek. Het is heerlijk om thuis van elkaar te genieten.” En dat doet het gezin De Cicco ook met kerst en oud op nieuw. “Zowel op 24 december als op 31 december verzorgen we nog de bestellingen, maar met de kerst zelf zijn we gesloten en is het tijd om met ons eigen gezin te genieten.”

Een kreeftgerecht voor…..

…en na bereiding door Franco

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad