In drie maanden tijd is hij gerealiseerd, de tijdelijke parkeergarage Arsenaal, op de plek waar voorheen eveneens een parkeergarage stond. De 260 parkeerplekken in de garage zijn broodnodig in het oostelijk deel van de Venlose binnenstad. Het bouwwerk heeft een tijdelijk karakter; er wordt onderzoek gedaan naar een definitieve oplossing. Vanaf zaterdag 1 mei kan er weer worden geparkeerd.
Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen, Q-Park
Het probleem is bekend: vijf jaar geleden, begin 2016, bleek dat de wapening van het beton in parkeergarage Arsenaal in slechte staat verkeerde. Uit voorzorg werd de parkeergarage eerst tijdelijk en daarna definitief gesloten om vervolgens te worden gesloopt. Uiteindelijk nam de gemeente Venlo het besluit om op die plek een nieuwe maar tijdelijke parkeerlocatie te realiseren en ondertussen onderzoek te doen naar een definitieve oplossing voor het parkeren in het oostelijk deel van de Venlose binnenstad.
Standaard maatvoering
De combinatie van beheerder Q-Park en bouwer Aan de Stegge – op dat moment ook betrokken bij de parkeergarage in het Blok van Gendt – bleek de meest geschikte partij. Een van de voorwaarden was dat het om een circulaire, dus tijdelijke en herbruikbare, oplossing moest gaan. Dus is er nu een bouwwerk gerealiseerd dat zo’n acht jaar zal worden gebruikt, met een uitloop van twee jaar, vertelt bouwprojectmanager Pieter Vliex van Q-Park. “We hebben zelf al ervaring met een circulaire parkeergarage vanwege een project in Nieuwegein. Die heeft er zes jaar gestaan en is vervolgens afgebroken en in Amersfoort opnieuw opgebouwd. Deze in Venlo ligt kwalitatief wel op een wat hoger kwaliteitsniveau.” Hij merkt op dat ook Aan de Stegge bekend is met circulair bouwen. Vanwege de standaard maatvoering sluit het gebouw niet helemaal aan op de omliggende gebouwen. Wel is gekozen om de bestaande in- en uitgangen, zowel voor auto’s als personen, in stand te houden.
Fundering
Vorig najaar werd begonnen met het bouwrijp maken van de grond, begin januari met de bouw zelf. Met als streven begin mei te kunnen opleveren. Vliex: “Een bouwtijd van drie maanden is heel snel. Maar het is zelfs gelukt het binnen drie maanden te doen, een paar dagen eerder dan gepland.” Ondanks dat de sneeuw- en vorstperiode, zegt hij, tijdens het aanbrengen van de fundering voor wat vertraging zorgde. “Maar dat is dus weer ingelopen.” Die fundering was volgens Vliex een van de uitdagingen van het project. “Omdat er al een gebouw heeft gestaan en je niet weet wat er in de grond zit. Dat hebben we gelukkig goed en snel in kaart kunnen brengen.” Het bouwen in de binnenstad noemt hij eveneens een aandachtspunt. “Qua routing en veiligheid, maar ook wat ruimte betreft. Die was beperkt dus alle materialen werden meteen verwerkt.”

Pieter Vliex van Q-Park
Positief
Bovendien moest rekening worden gehouden met de omwonenden. Die waren echter heel positief gestemd, maakt Vliex duidelijk. “Dat bleek uit enkele bijeenkomsten met bewoners en ondernemers. Venlo heeft in onze ogen voldoende parkeermogelijkheden, maar in het oostelijk gebied van het centrum is het aanbod beperkt. En bezoekers willen toch zo dicht mogelijk bij hun beoogde doel parkeren. Met deze 260 plekken is de druk wat parkeren betreft onder meer voor bewoners van de Deken van Oppensingel minder geworden.”
Leuke deal
Een van de ondernemers die blij is met de komst van parkeergarage Arsenaal is Joep Caubo van de naastgelegen bioscoop City Cinema. Al noemt hij het ook een gemiste kans. “Er wordt nu opnieuw onderzoek gedaan naar parkeren onder het Julianapark, iets wat al eerder is gebeurd. Zo’n tweede onderzoek is in mijn ogen niet nodig; het was beter geweest als dat plan nu in uitvoering was gegaan. Dan had ik ook verder gekund met mijn plannen om op deze locatie uit te breiden. Die blijven nu de komende jaren op de plank liggen.” Maar Caubo, die hoopt eind mei weer open te kunnen, is vooral blij dat er om de hoek weer volop parkeergelegenheid is. “Zeker omdat ik met Q-Park een leuke deal heb kunnen sluiten. Bezoekers van de bioscoop die na zes uur parkeren, kunnen dat doen tegen een gereduceerd tarief.”
Voldoende op peil
Even verderop runt Anne de Lauw haar winkel Kaas & Kaasjes. Ook zij merkt dat het belangrijk is dat er voldoende parkeerplaatsen in de directe omgeving zijn. “Dat hoor ik vooral terug van mijn klanten. Die waren al blij toen er, na de sluiting van de oorspronkelijke parkeergarage, weer een tijdelijke parkeerplaats kwam. Die hebben ze de afgelopen maanden vanwege de bouw moeten missen. Veel klanten vinden zo’n parkeerlocatie om de hoek belangrijk, zeker als ze snel even een boodschap willen doen.” Ze denkt dat de parkeercapaciteit in Venlo met de nieuwe Arsenaalgarage weer voldoende op peil is.” Op de drukke, vooral Duitse dagen na.” Ze lacht: “Al zijn daar de meningen over verdeeld.”
‘Venlose’ parkeergarage
Erik Manders, voorzitter van Venlostad.com, is juist van mening dat er ondanks de komst van de nieuwe Arsenaal-parkeergarage nog altijd onvoldoende parkeercapaciteit is. “Onder andere omdat het haaks parkeren op de Deken van Oppensingel is of komt te vervallen. Het is dus niet zo dat we er opeens veel plekken bij krijgen.” Maar hij is allang blij dat de nieuwe parkeergarage nu open gaat. “Het is toch de ‘Venlose’ parkeergarage, waar van oudsher lokale consumenten parkeren, zeker als ze even voor een boodschap de stad in moeten. Wij als Venlostad.com hebben ons dan ook sterk gemaakt voor een vervanging van de afgebroken parkeergarage. Mooi, dat die tijdelijke oplossing nu in gebruik gaat worden genomen. Is er nu alle gelegenheid om de mogelijkheden onder het Julianapark goed te onderzoeken. Ja, dat is eerder al gedaan. Maar dankzij nieuwe inzichten en nieuwere technieken komt men wellicht nu tot een andere conclusie. Tot die tijd is er dus nu weer een goed alternatief.”