Van Gend & Loos

18 januari 2020 | Leestijd: 2 minuten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Leon Vrijdag
The times they are a-changin’, zong een grote folkzanger ooit. Geen speld tussen te krijgen. Toen wordt toekomst. Voor sommigen kan dat niet snel genoeg gaan, die verandering, anderen zouden de tijd liever stilzetten.
Al wandelend door de Venlose binnenstad van de week, schoot de naam Van Gend & Loos me door het hoofd. Wat zou daar van zijn geworden ? Dankzij de veranderende tijden is die vraag gemakkelijk en snel te beantwoorden. In 2003 na een bestaan van zo’n 200 jaar opgegaan in een fusiebedrijf, vertelt Google.
In de jaren negentig werkte ik een aantal jaren bij Dom van den Bergh, op de cd-afdeling. Eerst op de Vleesstraat, later de Grote Beekstraat. Daar was de meneer van Van Gend en Loos kind aan huis. Twee, drie keer per week kwamen er dozen met cd’s binnen, vrijwel altijd afgeleverd door dezelfde bezorger. Kun je het je nog voorstellen?
Hij was een bekend gezicht, zijn kleine vrachtauto nog een van de weinige die door de binnenstadstraten reed. Of is dat een beeld dat is vertekend door de tegenwoordige situatie? Want jongens, dat is me toch af en toe een zootje.
Trucks met opleggers die door smalle straatjes denderen. Winkelstraten die zo volgepakt staan met bestelbusjes dat je er als gewone voetganger al bijna niet meer doorkomt, laat staan in een scootmobiel. En die draaiende motoren en koelingen zijn ook al niet iets dat voor een vrolijke winkelbeleving zorgt.
Ja, ja, ik weet het, al die binnenstadwinkels moeten worden bevoorraad. En zolang er nog niet volop 3D-printerachtige machines zijn waarmee de winkelier zijn producten geheel op maat zelf maakt, zolang er nog geen Star Trek-achtige cabines zijn waarin je artikelen van de ene naar de andere plek ‘beamt’, zolang zullen we het dus met vrachtauto’s en bestelbusjes moeten doen.
Maar volgens mij kan dat ook anders dan het nu gaat. En nee, ik kom echt niet met een heel eigen, originele oplossing. En ja, wellicht wordt er al volop over gebrainstormd. Waarover? Over het plaatsen van vier distributiecentra aan de randen van de stad. Een in het noorden, een in het oosten, een in het westen en een in het zuiden. Al is een andere verdeling ook mogelijk, als dat logistiek gezien efficiënter is.
Vanuit die centra gaan elektrische bestelauto’s, deels met koeling, op weg naar de Venlose binnenstad. Volgens een strakke planning. Zodat ze niet allemaal tegelijk op dezelfde plek aankomen. Ieder gaat naar een bepaald rayon. Over een verdere uitwerking wil ik graag meedenken. Maar gezien de aanwezigheid van al die logistieke kennis op de bedrijventerreinen lijkt me dat niet echt nodig. Misschien een goed idee om onderwijs en bedrijfsleven samen te laten optrekken bij het verwezenlijken van een betere, aangenamere belevering van de Venlose binnenstad. Maar opnieuw, wellicht gebeurt het al.
Het zou een verbetering en in mijn ogen positieve verandering zijn. Want zo’n binnenstad vol blik, dat is geen gezicht.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad