Venlonaerke als symbool van solidariteit

17 maart 2020 | Leestijd: 3 minuten

Het idee ontstond maandagavond spontaan op de groepsapp van de ondernemers van de Venlose Gasthuisstraat. Dinsdagmorgen was het een feit: de ondernemers zamelen Venlonaerkes in als steun voor de Venlose horeca die vanwege het coronavirus de deuren moest sluiten. “Het is vooral symbolisch, horeca en detailhandel kunnen niet zonder elkaar.”

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Het is een veel voorkomend bericht op social media, zeker nu de horeca vanwege het coronavirus tot begin april dicht is: wat moet ik met mijn Venlonaerkes. Dat Venlonaerke, betaalmiddel tijdens de vastelaovend, is namelijk maar tot 31 maart geldig. “Via onze app ontstond het idee om daar iets mee te doen”, vertelt Gasthuisstraatondernemer Toine Schreinemachers. “Zo kwamen we uit bij een inzamelingsactie, bij vrijwel alle zaken in de straat kunnen mensen ze doneren. Het fysieke bedrag overhandigen wij dan in april aan de horeca.”

Hart onder de riem
Stefan Curvers, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Venlo, reageerde volgens Schreinemachers enthousiast toen hij van het initiatief op de hoogte werd gebracht. “En ook wat verbaasd; dat de detailhandel met zo’n actie kwam. Maar we maken samen deze stad, horeca en detailhandel kunnen niet zonder elkaar.” De Venlonaerkes kunnen tot en met 31 maart worden ingeleverd, geeft Schreinemachers aan. En nee, hij verwacht geen duizenden euro’s op te halen. “Het is vooral ook symbolisch, een hart onder de riem voor alle horecaondernemers die plotseling wekenlang de deuren moeten sluiten en daardoor geen inkomsten hebben.”

Hashtag
Aan de actie is de hashtag #venlohelpt gekoppeld. Die tot verbazing van Schreinemachers nog vrij was. Hij hoopt dat de hashtag de komende tijd meer wordt gebruikt bij ondersteunende initiatieven. “Venlonaren hebben een sterk maatschappelijk gevoel en zijn goed in organiseren. Dus zou ik het niet vreemd vinden als anderen ook met initiatieven komen.”

Tegoedbon
Diverse Venlonaren waren al eerder op het idee gekomen om hun overgebleven Venlonaerkes aan de horecaondernemers te doneren. Louis Klaassens van Café de Klep vond al enkele enveloppen met de plastic schijfjes in de brievenbus en ook Michael Ooms van hotel-restaurant Wilhelmina en bar-restaurant Niej-jork kreeg ze overhandigd. Beiden hebben inmiddels tevens een actie rond het Venlonaerke. “Een idee van de prins van De Vaegers, de vereniging waarvan mijn broer Richard voorzitter is”, vertelt Ooms. “Toen twee dagen geleden bekend werd dat de horeca drie weken dicht moest, stuurde hij ons een berichtje met het voorstel om mensen Venlonaerkes te laten inwisselen tegen een tegoedbon. Een prima idee waar we hem zeer dankbaar voor zijn.”

Tien cent
Het Venlonaerke heeft een waarde van 2,60 euro, maakt Ooms duidelijk. Daar gaat, zegt hij, tien cent vanaf omdat ze die zelf ook moeten inleveren. “Wie bijvoorbeeld vier Venlonaerkes heeft, krijgt dus een tegoedbon van een tientje. Ja, er zijn een paar mensen die over dat dubbeltje vallen, maar die snappen het niet helemaal. Bovendien is een glas bier normaal gesproken enkele dubbeltjes goedkoper dan met vastelaovend, dus  iets inleveren doen ze altijd. De meeste mensen reageren gelukkig positief.” Zodra Wilhelmina en Niej-jork weer open gaan kunnen de mensen de tegoedbon bij een van de twee inleveren.

Elkaar helpen
Louis Klaassens van Café de Klep is eenzelfde initiatief gestart. “Een van onze gasten had van het idee van Wilhelmina gehoord en belde me er over op. In eerste instantie zag ik er niet veel in, maar toen dacht ik, waarom niet. Het gaat vooral om het idee van elkaar helpen.” Klaassens staat dan ook sympathiek tegenover het initiatief van de Gasthuisstraat. “We zijn één stad, moeten het samen doen.”

Niet langer
Beide horecaondernemers zijn duidelijk over de sluiting van drie weken: niet leuk, maar nodig. Ze geven wel aan dat het niet langer moet duren want dan ontstaan er problemen. Klaassens: “Over het hoe en wat van eventuele compensaties is nog weinig tot niets bekend. We hebben wel een buffer, maar dat houdt eens op. Geplande investeringen zetten we even op een lager pitje.” Ooms gaat de komende dagen samen met het personeel bekijken hoe er nog iets kan worden verdiend. “Een bezorgdienst zie ik niet zitten; bij mensen thuis koken voor een klein gezelschap zou een optie zijn. We moeten er maar het beste van zien te maken.”

Terras
Hoe vullen ze verder de komende tijd in? Bij De Klep is dat is dat in één oogopslag duidelijk. Klaassens en zijn team zijn het terras aan het opknappen. “Binnen is ook nog het een en ander te doen. We hebben het over het volgen van een training gehad maar daar toch maar van afgezien.” Bij Wilhelmina wordt eveneens gepoetst, geschrobd en opgeruimd, zegt Ooms. “We gaan de komende weken dingen oppakken die een tijd zijn blijven liggen.” Een geluid dat ook bij diverse andere horecaondernemers te horen is: een grondige schoonmaak en opruimen. Van de nood een deugd maken dus.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad