Venlose binnenstad weer op slot, maar klant wordt zo goed mogelijk bediend

24 december 2021

Een jaar na de eerste harde lockdown moest de Venlose middenstand weer de deuren sluiten. Een hard gelag. Maar inventief als ze zijn zoeken die ondernemers toch naar manieren om hun klanten, binnen de maatregelen, van dienst te zijn. Ook hun Duitse klanten uit de grensstreek.

Tekst: Rob Buchholz, Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Nee, leuk is anders, beaamt voorzitter Erik Mander van winkeliersvereniging Venlostad.com, maar hij kijkt liever naar de mogelijkheden dan de onmogelijkheden. “We hebben bijvoorbeeld vorig jaar hard gewerkt aan een draaiboek. Daar kunnen we nu weer gebruik van maken. Klanten kunnen online of op een andere manier bestellen en vervolgens het product op een bepaald moment afhalen of laten bezorgen. Veel winkeliers hebben inmiddels een eigen website met shop, er is het Click  & Collect systeem en tevens de website bestelleninvenlo.nl met daarop een doorverwijzing naar die individuele sites.”

Over de grens
Voor de bezorging van artikelen is er onder meer de koeriersdienst; die is net als vorig jaar momenteel weer gratis. Daarnaast zijn er twee deelauto’s, ook gratis te gebruiken tijdens de lockdown. Hoe het bezorgen net over de grens gaat weet Manders niet, maar hij kan zich zo voorstellen dat daar geen grote hindernissen voor zijn. “Kaldenkerken is bijna net zo ver als Tegelen en ingewikkeld is het niet om daar of bijvoorbeeld elders in Nettetal bestellingen af te leveren.” Tot slot wijst hij op het belang om lokaal te kopen. “Je ondersteunt zo niet alleen de middenstand in Venlo, maar weet ook als klant dat je kwaliteit  en een goed advies kunt verwachten.

Uitgebreide filmpjes
Het Venlose winkelcentrum staat bekend om zijn unieke winkelstraatjes. Een daarvan is de Klaasstraat. Ook daar werden ondernemers afgelopen weekend weer geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Door innovatief te zijn en snel te schakelen willen ze de klant toch zo optimaal mogelijk blijven. Het beste voorbeeld kwam deze dagen misschien wel van Alexandra Geerlings. Met uitgebreide filmpjes informeerde zij via diverse social media kanalen de kijkers over de diverse producten die bij het familiebedrijf verkrijgbaar zijn. Tassen, koffers, portemonnee’s, handschoenen en meer waren in diverse kleuren, designs en maten te zien. “Een tip van mijn zus,” zo biecht Alexandra eerlijk op. “Zij werkt bij de landelijke ondernemersorganisatie INretail en weet wat de moderne consument verwacht. Laat zien wat je hebt. Zorg dat diverse opties voorbij komen. Het geeft de kijker het gevoel alsof ze persoonlijk advies in de winkel krijgen.”

Inspireren
Niet alleen reageerden kijkers enthousiast op de filmpjes. Ook diverse collega-ondernemers spraken hun waardering uit over deze aanpak. ‘Daar hebben we zelf nog niet aan gedacht,’ zo kreeg Alexandra te horen. Na het advies van haar zus besloot ze om met haar ouders het plan verder uit te werken en de diverse opties die te zien waren serieus uit te kiezen. Daarbij stond de vraag centraal: wat zullen de mensen nu nodig hebben? “Hopelijk hebben we andere winkeliers kunnen inspireren. Want gezamenlijk willen we positief blijven. Dat past bij de Klaasstraat, maar geldt natuurlijk voor iedere ondernemer in de binnenstad. “

Anders verkopen
De verkochte producten zijn volgens haar heel divers. “Afgelopen zaterdag, de dag voor de lockdown, was het echt ongelofelijk druk in de zaak. Mensen kochten koffers voor toekomstige vakanties, rugzakken voor de kinderen en meer. Die trend heeft zich afgelopen week middels Click & Collect doorgezet. Ook de business- en laptop tassen gaan goed. Het is anders verkopen dan we gewend zijn, maar als we de klant op deze manier van dienst kunnen zijn, doen we dat graag.”

Rogier Knipscheer

Niet klagen
Dat het anders werken is, beaamt ook Rick Dielen van de gelijknamige slijterij. Maar hij is vooral tevreden dat de zaak open is. “Ja, en dat verrast sommige klanten. Ze komen voorzichtig naar binnen, kijken en zeggen: oh, zijn jullie gewoon open? Maar we merkten tegelijkertijd een stijging van de online bestellingen. Daarbij is het duidelijk dat mensen zich wat extra’s gunnen. Een fles wijn mag iets kosten. Ze kijken nu verder dan een fles van zeven euro. Het is tenslotte Kerstmis en door de beperkingen maken ze het thuis gezellig. Ook hebben we de nodige drankproducten als relatiegeschenken verkocht. Het is niet de omzet van voor corona, maar je hoort ons niet klagen. Het bezorgen en afhalen is 50/50. Als het nodig is bezorgen we ook direct over de grens. Want laten we onze Duitse klanten zeker niet vergeten.”

Drukste verkoopdag ooit
Rogier Knipscheer van Boekhandel Koops is dankzij zijn eigen unieke bezorgservice sinds de lockdown van 2020 al innovatief. Met de kenmerkende scooter is hij of één van zijn collega’s veelvuldig door de Venlose straten te zien. “Nee, wij gaan ook zeker niet klagen. Zaterdag was ook hier de beste verkoopdag ooit. Daarna hebben we direct de knop omgezet. Inmiddels is er de ervaring met Click & Collect. Zeuren heeft geen zin. We weten allemaal waarom de maatregelen genomen worden. Ik ben vooral blij dat ik niet in de schoenen van de politici hoef te staan. Neem die beslissingen maar eens.” Terwijl Knipscheer zijn verhaal doet blijft de telefoon continu rinkelen. Hij lacht. “Dit is wat ik bedoel. Mensen hebben zoveel mogelijkheden om toch hun bestellingen door te geven. De telefoon gaat onophoudelijk van negen tot vijf. Verder is er Whatsapp, de Facebook messenger, onze website en meer. We zijn blij dat ook de consument flexibel is en zich snel aanpast aan de nieuwe situatie.”

Oprecht dankbaar
Dat om vijf uur de winkels sluiten, wil niet zeggen dat het werk er dan opzit voor het team van Koops. “Donderdagavond beantwoordde ik nog een mail van een klant met de mededeling dat het gewenste boek op voorraad was en wij het vrijdagmorgen direct kwamen brengen. Die mevrouw reageerde direct terug en was oprecht dankbaar. Dat is dan weer mooi om mee te maken. Wij hebben die mogelijkheid en gaan tot vrijdagavond door met bezorgen. De mensen weten bij ons waar ze aan toe zijn. Hier liggen geen tig pakjes te wachten die pas na kerst bezorgd worden. En als het niet lukt, geven we dat eerlijk aan de klant door. Wij zijn vooral blij dat we op deze manier een stuk omzet blijven genereren en de mensen van dienst kunnen zijn.”

Raar
Renier Linders staat voor zijn fotozaak en kijkt hoe het bij zijn collega’s in de Klaasstraat gaat. “Het is hier minder dan afgelopen jaar. Ja, ook minder online. Hoe dat komt? Leg het mij maar uit. Ik heb geen idee. Uitstel of een andere reden. We mogen wel pasfoto’s maken, maar verkoop van producten alleen op bestelling. Dat voelt een beetje raar. Mensen mogen naar binnen, maar niet om te kopen. Ik zal eerlijk zijn: deze hele lockdown had voor mij niet gehoeven. Besmettingen vinden niet in winkels plaats. Vooral in thuissituaties. Van mij mogen ze op 14 januari snel deze beperking weer opheffen. Mijn zaak wordt er niet beter van. Wij zijn er om de consument van dienst te zijn. Dat kan het allerbeste in een adviesgesprek in de winkel. Maar goed, we blijven nu ook in de zaak aanwezig en zijn dus bereikbaar via telefoon of online. Zeg het voort. Hahaha.”

Renier Linders

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Hol-ogig egoïsme

Hol-ogig egoïsme

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen Het is op momenten chaos troef op de belangrijkste tweewielerverkeersader door de Venlose binnenstad. Die loopt van de Martinusstraat via de Grote Kerkstraat, Begijnengang en Nieuwstraat naar de Koninginnesingel. Fietsers...

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

Venlose binnenstadwinkeliers zeggen nee tegen winkelen met 2G

De Venlose burgemeester Antoin Scholten liet in een interview met De Limburger weten dat hij vreest voor een invasie aan ongevaccineerde Duitsers die in Venlo willen winkelen. Hij pleit daarom voor invoering van 2G. Voorzitter Erik Manders van winkeliersvereniging...