Venlose horeca: ‘Wij hopen dat de mensen thuis gaan uit eten’

20 maart 2020 | Leestijd: 5 minuten

Nu de zaak noodgedwongen gesloten is, bedenken Venlose horecaondernemers van alles om de klanten en gasten te blijven bedienen. Met als achterliggende gedachte om natuurlijk zelf inkomsten te genereren. Afhalen en bezorgen zijn op dit moment de enige opties. Voor sommige ondernemers een nieuwe tak van sport. Voor anderen gewenning.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Bij Motown Steaks ’n Sushi op de Jodenstraat/Oude Markt is het team deze vrijdagmiddag druk bezig met de voorbereidingen. Er is voldoende bedrijvigheid. Tot tevredenheid van eigenaar Eddy Siang. “We zijn wel continu extra alert op hygiëne. Daarom staat het personeel verspreid door de hele zaak. Niet iedereen kan in de keuken staan. Een aantal medewerkers doet de voorbereidingen in het restaurantgedeelte.  Vaak met mondkapje op. Het oogt misschien beangstigend, maar dit is zoals wij nu moeten werken. Ik ben extra alert op iedereen die maar iets van klachten vertoont. Bij een verdacht kuchje stuur ik ze naar huis. Veiligheid en hygiëne is in deze tijd echt het allerbelangrijkste.”

Nachtmerrie
Siang realiseert zich dat iedereen er onder lijdt. “Soms denk je: het is een nachtmerrie. Maar het is de realiteit. We zijn deze bezorgservice mede begonnen om onze mensen aan het werk te houden. Ook zij hebben vaste lasten en in sommige gevallen zelfs een gezin. Niemand kan zijn salaris missen.” Volgens Siang is het voor klanten goed om te weten dat ze alleen sushi kunnen bestellen. Dus geen andere gerechten. Gelet op het grote aantal medewerkers in de zaak vallen de bestellingen allerminst tegen. Toch? “We mogen niet klagen. Dit is pas de eerste week. Hopelijk willen de mensen tijdens het weekend iets speciaals eten en laten ze onze gerechten thuis bezorgen. Wij zorgen dat alles perfect wordt afgeleverd. Iedere bezorging gebeurt door twee personen. Zo kunnen zij de bestelling goed recht houden en onder de beste omstandigheden afleveren.”

Verwennen
Bij Eetcafé De Alde Mert werken ze sinds afgelopen week met een speciale kaart die via de speciale MertMobiel bij de mensen thuis wordt bezorgd. “We hopen dat de Venlonaar er voor kiest om in deze lastige tijd zichzelf te verwennen. Thuis uit eten dus,” aldus mede-eigenaar Ed van den Hombergh. “Wij willen onze gasten daar graag bij helpen en kiezen daarom voor een aantal speciale gerechten waarbij vooral verse asperges centraal staan. Dat past bij deze tijd van het jaar. Of het druk is, kan ik nog niet zeggen. We zijn net met de voorbereidingen begonnen, maar voor mensen die toch iets bijzonders willen eten, bieden wij deze mogelijkheid. Er zit een handleiding bij de gerechten inbegrepen hoe ze het thuis het beste kunnen warm maken.”

 

Meradj Sharifi van Al Forno

 

Terugloop
Meradj Sharifi van Al Forno op de Parade is gewend om te bezorgen, maar juist hij ziet een terugloop in het aantal bestellingen. “Mensen zijn heel afwachtend. Ze blijven vooral nog binnen en moeten zich plots aan regels houden. Andere wijze van betalen, geen contact met de bezorger. Ook wij doen alles om ons aan de hygiëneregels te houden. De bezorgers dragen handschoenen. Na iedere klant die in de zaak is komen afhalen, wassen wij de handen en maken de deurknop schoon. Meer kunnen wij niet doen.”

Leven gaat door
Voor Dimitris Toptsis van De Griek op de Parade is de situatie extra zwaar. Sinds vrijdagmiddag doen hij en zijn vrouw hun uiterste best om zakelijk het hoofd boven water te houden, maar afgelopen nacht overleed zijn broer George die boven het restaurant woonde. “Hij was al langer ziek, maar sinds maandag ging het hard. Nee, geen corona. Triest ja, maar dat is het leven. Net zoals het feit dat ik nu toch door moet met de zaak. We moeten deze periode doorstaan. Mensen kunnen hier ophalen, maar wij doen ook bezorgen. Of het drukker is dan anders? Dat is nog moeilijk te zeggen. Woensdag op de eerste dag werkte het bestelsysteem niet goed. Donderdag was het wel druk. Hopelijk houdt dat komend weekend aan. Dan moeten we maar afwachten wat de komende weken ons brengen.”

Vaste klanten
Ook voor Tratoria Antonia, gelegen op de Grote Kerkstraat, is het bezorgen een uitkomst. Antoinette Kerren en haar man Nardo plaatsten afgelopen zondag al een oproep op Facebook dat bestellingen aan huis bezorgd konden worden. “Een dergelijk bericht plaats ik één keer. We blijven de mensen niet lastig vallen met herhaalde oproepen. De vaste klanten weten ons wel te vinden en die steunen ons. Afhalen kan trouwens ook. Een echte stijging in de omzet merk ik niet. Maar we blijven dit toch doen. Het zijn zware tijden voor iedereen en elke cent die we extra kunnen verdienen, is mooi meegenomen.” Trattoria Antonia kiest tevens voor een aangepaste kaart. “Nee, we hebben niet alles in huis. Het is stil op straat en mensen wachten nog af. Waarom zou ik dan heel veel verse luxe producten inkopen. Bestellen kan via email of een bericht op Facebook en dan zorgen wij dat de gerechten netjes bezorgd worden.”

Paul en Chakrri Stikkelorum

 

Uitkering
Volgens Paul Stikkelorum van Siam House op de Parade wast na het afgeven van een bestelling nog snel even zijn handen. Volgens de geboren Amsterdammer is het aantal bestellingen minder dan voorheen. “Ja, het is stil. Maar vind je het gek dat de omzet daalt. De mensen worden 24 uur per dag overvoerd met coronanieuws. Dat maakt ze bang en onzeker. Bovendien kunnen ze zelfs al inkopen doen bij groothandels als de Sligro en de Hanos. Ik begrijp wel dat die zaken dat besluit hebben genomen, maar nu moet ik achter tien hamsteraars in de rij aansluiten om mijn inkoop te doen.” Stikkelorum zucht eens diep. “Het is niet anders. Onze accountant heeft al laten weten dat wij ook voor een uitkering in aanmerking komen. We zullen niet de enige zijn.

Nicole De Cicco van Casa Italia in de Spoorstraat kijkt eveneens bedenkelijk. “Ook wij moeten de huur blijven betalen,” zo laat ze weten. “Afhalen is de enige optie. We proberen zo goed mogelijk alles te regelen.” Afgelopen zondag moest abrupt de deur van het restaurant op slot. Sinds donderdag is zij en haar gezin druk bezig om toch gerechten te blijven aanbieden.  Franco De Cicco vult het verhaal van zijn vrouw aan : “Ik hoop dat de mensen een beetje begrip kunnen opbrengen. Niet alleen voor ons, voor alle zaken. We kunnen niet garanderen dat iedereen om klokslag zes uur het eten klaar heeft. Bij voorkeur willen we de bestellingen spreiden, maar dat hebben we niet in de hand. Dus probeer een beetje geduld op te brengen en mee te denken. En nogmaals: kom niet te dichtbij. Leun niet over de balie. Ga niet met te veel personen in de zaak staan. Wacht anders buiten. Als er drie mensen binnen zijn, moet de rest helaas buiten staan.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad