Venlose horecaondernemers ten einde raad: ‘Deze onzekerheid is een vorm van psychische mishandeling’

30 november 2020 | Leestijd: 6 minuten

De horeca begint zich steeds meer te roeren. Niet alleen zijn er plannen voor een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid om op 12 januari en masse de deuren te openen. Ook is er veel frustratie en boosheid over de beelden van volle winkelstraten en lange wachtrijen bij De Efteling, bouwmarkten of het Outlet Center in Roermond.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen & De Klep

Frustratie die begrijpelijk is, want doordat mensen op andere plekken weer massaal samenkomen, zullen cijfers van besmette personen eerder toenemen dan dalen. Met als gevolg dat de horecaondernemers nog langer moet wachten tot dat ook zij weer hun zaak kunnen openen. “Begrijp me niet verkeerd: ik gun iedereen een drukke winkel of een volle kassa, maar voor ons als horeca voelt dit allemaal wel erg dubbel,” aldus Arno Hendericks, uitbater van Café Central. “Wij zijn de enige sector die echt volledig op slot moet.”

Uitzichtloos
Hendericks praat met de voor hem bekende strijdbare passie, maar tevens moet hij tijdens het gesprek regelmatig zuchten. “Op dit moment is de situatie redelijk uitzichtloos. Deze situatie kost mij wekelijks handenvol geld. En niet alleen bij ons. Ik hoor verhalen van andere ondernemers die nog zorgelijker zijn. Die gaan misschien niet alleen over een paar maanden failliet. Hun problemen gaan nog veel verder. De zaak is hun levenswerk waar ze jaren in geïnvesteerd hebben. Dadelijk zijn ze alles kwijt. Hun bron van inkomsten, hun reserves en vervolgens moeten ze misschien wel 15 jaar lang op een houtje bijten omdat ze financieel aan de grond zitten. Ja dat stoort mij en is pijnlijk om te horen.”

Spanning in de maatschappij
Judith Emeringer van Kefee Hatseflats geeft aan dat ze een dubbel gevoel heeft bij alle maatregelen. “Ja als ik beelden op tv zie van massa’s mensen in winkelstraten of de persconferentie van Rutte dan worden mijn man Maikel en ik wel eens boos. Je gunt iedereen het beste, maar het is niet eerlijk. Dit beleid zorgt voor verdeeldheid onder de mensen. Er ontstaat spanning in de maatschappij. En dat is dus een bijkomend nadeel naast de financiële ellende die wij als horeca moeten ondergaan. Ik hoop dat iedereen zijn verstand blijft gebruiken, anders zijn we dadelijk weer terug bij af.”

Foltering
Een andere ondernemer die zich steeds meer zorgen maakt, is Louis Klaassens, eigenaar van Café De Klep. Met een persoonlijk en emotioneel betoog liet hij afgelopen weekend op Facebook blijken hoe nijpend de situatie bij hem is. Als het volgens Klaassens nog twee maanden zo doorgaat dan is het einde verhaal voor de zaak die hij sinds 2004 heeft opgebouwd en waar nu 23 mensen in dienst zijn. “Op dit moment moeten we het spaargeld van de kinderen al aanbreken om het hoofd boven water te houden. Alleen mijn loonkosten zijn al 25.000 euro per maand. En dan tel ik de rest nog niet eens mee. Dit ga ik niet heel lang meer volhouden. Langzaamaan zie ik mijn levenswerk instorten. Ja er zijn momenten dat ik echt heel kwaad ben. Het begint met schulden opbouwen. En wat volgt als je niet meer kunt betalen? Dan ga je de boeken in als wanbetaler. Met alle gevolgen van dien. Dan moet ik jaren aflossen en kan mijn gezin een normaal leven wel vergeten. Het lijkt soms op een foltering of psychische mishandeling. Die onzekerheid over wanneer je weer open mag, is vreselijk. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) doet zijn best, maar van mij mogen ze nog wat harder met de vuist op tafel slaan.”

Overlevingsmodus
Klaassens staat niet alleen met zijn verhaal. Bij de helpdesk van KHN krijgen ze dagelijks duizend telefoontjes van wanhopige ondernemers. Sommige daarvan spreken al over zelfmoord. Deze mensen krijgen direct een hulptraject aangeboden. Ook Emeringer geeft toe dat zij en haar man zich inmiddels volledig in de overlevingsmodus bevinden. “De rekeningen stapelen zich op en wij willen verder met onze zaak, maar het kan niet en mag niet. Wij hebben dit in de afgelopen jaren opgebouwd en we krijgen steeds meer het gevoel dat ze dit van ons aan het afnemen zijn. Soms lijkt het alsof het de horeca niet meer gegund is. En die onzekerheid is om gek van te worden. Wat krijgen we volgende week te horen? Wordt het half december? Of toch januari of nog later? En kan het daarna weer verlengd worden? Wij proberen te begrijpen waar de overheid mee bezig is, maar het is wel steeds lastiger. Dit tegenstrijdige en onzekere beleid roept veel emoties op. Zorg in ieder geval dat wij weer beperkt open mogen. Al is het maar tot tien uur ’s avonds. Maar biedt ons in ieder geval perspectief en houdt daar aan vast. Niet eerst toegeven en dan weer afnemen. Hoe meer je hoort, hoe meer je nadenkt, hoe bozer je wordt als horecaondernemer. Wij moeten iedere week op onze uitgaven letten. Dat zorgt voor veel emoties, maar aan de andere kant moet je rationeel blijven. Anders houd je het niet vol.”

Duidelijkheid
Volgens Hendericks zijn twee zaken van belang: het scheppen van duidelijkheid en het zorgen voor volledige compensatie. “Of het nu half januari of zelfs pas 1 maart wordt, maakt mij dan niet meer zoveel uit,” aldus Hendericks. “Maar breng een duidelijk verhaal. Zorg daarbij tevens dat we voor honderd procent gecompenseerd worden. Dat zorgt voor rust. Nu zien we de bijdrage alleen maar minder worden. De uitvoering vanuit het UWV verloopt technisch gezien fantastisch, maar bij elk steunpakket wordt het aandeel dat je zelf als ondernemer moet bijleggen groter. Het begon met tien procent en nu is het al dertig procent. Ik heb in totaal twintig FTE op de loonlijst staan. Eigenlijk wil ik niemand ontslaan want we hebben in de afgelopen jaren in dit team geïnvesteerd en hoop hun ervaring in de toekomst weer hard nodig te hebben. Maar vertel mij alsjeblieft wanneer we weer open mogen. Dan kan ik daar op inspelen. We staan nu dagelijks oliebollen te bakken en verkopen die aan de deur. Dat is vooral goed voor het moraal van mijn medewerkers en we hebben veel lol. Maar het brengt natuurlijk niet echt iets op. Ik begrijp dat het allemaal verrekte lastig is voor de overheid om dit allemaal in goede banen te leiden. Kritiek geven is makkelijk. Ga zelf maar eens een heel land in crisistijd managen. Maar zorg voor duidelijkheid, hoe pijnlijk dat ook kan zijn en biedt volledige compensatie. Dat is essentieel.”

Pislink
Louis Klaassens kan zich vinden in het verhaal van zijn collega. “Bij het begin van de tweede lockdown spraken ze over twee weken sluiten. Inmiddels gaan we richting twee maanden. En hoe lang duurt het nog? Nog een maand of tot 1 maart? Als ik vooraf zou weten dat het zo lang zou duren, had ik misschien wel mensen van de loonlijst afgehaald. Maar de overheid weet dat zij dan voor een uitkering moeten zorgen. Nu is het mijn probleem en houden ze eigenlijk een hele sector aan het lijntje. Dit beleid zorgt ervoor dat veel horecaondernemers pislink zijn.”

Niet uit te leggen
Hendericks benadrukt dat hij begrijpt waarom er maatregelen zijn. “Daarvoor ben ik realistisch genoeg. We zitten nu eenmaal in deze situatie. De gezondheid is het belangrijkste. Maar er is ook een andere kant. Black Friday, het Outlet Center, de complete foodcourts die worden opgebouwd bij tuincentra of bouwmarkten. Dat mag allemaal wel? De vuurwerkbranche behaalde in 2019 een omzet van 77 miljoen euro en daar wordt heel simpel nu al 40 miljoen voor op tafel gelegd vanuit de overheid. Misschien volgt er nog wel een extra aanvulling. Dan zijn ze volledig gecompenseerd. Zoals gezegd: ik gun iedereen een topomzet en goede hulp, maar dit beleid valt niet meer fatsoenlijk uit te leggen. En het werkt vanuit de horeca ook door. Denk aan toeleveranciers, maar zelfs het rioolbedrijf heeft minder werk omdat ze normaal veel klussen verrichten bij de horeca.”

Boos op mensenmassa’s
Klaassens zegt aanvullend: “Ja hier word je op zijn Venloos gezegd waers van. Aan de ene kant wordt er veel gedoogd en lopen massa’s mensen schouder aan schouder door winkels. En wij moeten de zaak maandenlang volledig op slot doen. Dat is echt niet uit te leggen. Als ik die beelden van het Outlet Center zie, dan word ik echt gek. Het is bovendien nog steeds niet aangetoond dat de besmettingen door de horeca veroorzaakt zijn. Ze dalen nu ook al weken niet. Leg dat maar eens uit.” Emeringer geeft toe dat ook zij boos wordt, als ze die mensenmassa’s door winkelstraten en bij bouwmarkten ziet lopen. “Zij verpesten het weer voor ons. Zo dalen de besmettingscijfers niet en moeten wij nog langer de deur gesloten houden. Het zijn toch volwassen mensen die ergens een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Iedereen zegt met ons mee te leven, maar dat blijkt niet uit het gedrag.”

En nu? Gaan ze half januari open? Klaassens geeft toe dat hij het nog niet weet. “Als we het doen, moet het echt massaal gebeuren en niet een deel van de horeca. Het is leuk om het braafste jongetje van de klas te zijn, maar daar bereiken we dus niets mee. Daarom is het misschien wel tijd voor die burgerlijke ongehoorzaamheid, dan geven we tenminste een krachtig signaal af. En ik ga liever strijdbaar ten onder dan lijdzaam toe te kijken.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Containertuintjes en de  oneindige reeks van scheten

Containertuintjes en de oneindige reeks van scheten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen De ondergrondse afvalcontainer, daar ging het opeens over. Jarenlang zo’n ding voor de deur gehad. Nou ja, bijna voor de deur. Handig als de vuilnis moest worden weggebracht; ik hoefde maar een paar meter te lopen. ’s Zomers...

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

In de december liet de NS weten het fysieke loket op het treinstation in Venlo te willen sluiten. Een bijzonder ongewenst besluit, vindt winkeliersvereniging Venlostad.com die bijval krijgt van de Vereniging van Vastgoedeigenaren Venlo (VVEV) en Stichting Venlo...