Venlose middenstanders: ‘ben loyaal, koop lokaal’

18 maart 2020 | Leestijd: 5 minuten

Veel Venlose winkeliers beraden zich over maatregelen om de verkoop in deze moeilijke dagen te blijven stimuleren. Ze bedenken ludieke acties, krijgen hulp uit onverwachte hoek of steunen elkaar. Maar ondanks het royale pakket aan hulpmiddelen waarmee het kabinet de ondernemers te hulp wil schieten, overheerst de onzekerheid omtrent het verloop van het coronavirus. Wanneer moeten ook wij de deur sluiten? Hoe lang gaat dit duren? Wat zijn de gevolgen op lange termijn? Een rondgang door het centrum van Venlo.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Janneke Michels & VenloVanbinnen

Rachid Lazaar van Maison Frites op de Hoogstraat wil aanstaande zaterdag de balie in zijn snackbar verplaatsen richting de ingang, maar hij vraagt zich tevens af of de winkels dan nog open zijn. “Ik ben afhankelijk van passanten. Als er geen winkelend publiek is, heeft het voor mij ook geen zin om frites en frikadellen te verkopen. Dan houdt het op.” Lazaar is tevens eigenaar van een eetzaak op de Grote Beekstraat. Daar is de afstand tussen de voordeur en de kassa te groot om toch te blijven verkopen. “Op die locatie is het sowieso niet mogelijk, maar nogmaals: ik denk dat deze week de winkels op slot gaan. En ergens begrijp ik de maatregel ook wel. De gezondheid van de mensen gaat altijd voor. Ook doet de regering het goed door stapsgewijs maatregelen te nemen. Je kunt niet alles in één keer op slot doen. Eerst horeca, dan scholen, dan winkels. Bewaar de rust en het overzicht.”

Gesloten winkels
Rogier Knipscheer van Boekhandel Koops kijkt vanuit zijn winkel over een bijna lege Klaasstraat en zegt met een kleine lach: “Kijk, er lopen meer middenstanders door de straat dan consumenten” Om dan serieus te vervolgen. “Nee dit moet niet te lang duren. Drie weken kunnen de meeste ondernemers nog wel, maar wat als dit scenario maanden gaat duren? Ook hij vreest namelijk dat de winkels spoedig op slot gaan. “Er waren eerder deze week gesprekken tussen een aantal ondernemers over het tijdstip van sluiten tijdens de koopavond. Daarop heb ik gezegd: waarschijnlijk wordt dat voor ons besloten. Ik vrees dat het kabinet snel met nieuwe maatregelen komt. De werkelijkheid zal ons snel inhalen en dan moeten we verplicht de deur sluiten.” Wat te doen voor een boekhandelaar in tijden als deze? Veel mensen zijn thuis of hebben weinig opties voor vertier. Dan zal lezen een welkome afleiding zijn. Hoe gaan jullie dat oplossen? “Ik kreeg begin deze week al een bericht via Facebook van iemand die onze bestellingen al op de fiets door Venlo en Blerick wilde gaan bezorgen. Dat is toch fantastisch.”

Online verkoop
Knipscheer verwacht dus dat, of de winkels wel of niet op slot gaan, toch dat de focus zich meer richt zal richten op online bestellingen. “In feite is ons probleem marginaal. Kijk naar de mensen die besmet raken of ouderen die wekenlang geïsoleerd moeten leven. Wij zijn een gezond bedrijf en hebben wat spek op de botten. Dat wil niet zeggen dat ik als winkelier niet serieus met deze uitdaging bezig ben. Wij kunnen veel sturen, maar niet het koopgedrag van het publiek. Gunnen zij of kiezen zij ook online voor de lokale ondernemer? Of surfen ze toch weer automatisch naar landelijke of internationale bedrijven? Ook wij hebben een online winkel, waar alle boeken te bestellen zijn. Als de samenleving de Venlose middenstand niet steunt in deze tijden? Ja, dan gaan er zeker slachtoffers vallen.”

Surprise actie
Wie ook aangenaam verrast werd door positieve reacties op Facebook was Astrid Birsak van ’t Boekhuis op de Grote Kerkstraat. Zij liet dinsdag via social media weten dat de zaak het onder de huidige omstandigheden niet lang gaat redden. Dus bedacht zij een speciale surprise actie. Wat houdt die precies in? “Mensen kunnen 12,50 Euro overmaken en dan sturen wij ze een boek toe dat past bij hun interesses. Als we maandelijks 50 boeken op deze manier verkopen dan ben ik weer in staat om een deel van de vaste lasten te betalen.” De reacties waren hartverwarmend. “Een klant vond het idee zo origineel dat hij meteen een soort van abonnement nam en 12 x 12,50 Euro overmaakte. Finbar van der Veen kwam spontaan een stapel biografieën van Jan Klaassens brengen. Het boek dat hij verleden jaar heeft uitgebracht. De volle verkoopsprijs is voor ons. Iemand anders maakte het bedrag over en zei: ik hoef geen boek, maar ik steun jullie winkel. Die is uniek voor deze regio. Dat zijn met recht hartverwarmende reacties. En als er bij mij geld binnenkomt, spendeer ik dat vervolgens weer bij ondernemers in de buurt. Zo ondersteunen we elkaar.”

Elpees per bakfiets
Ook bij Sounds op de Parade is het stiller dan anders. Geert Driessen neemt de situatie nog zoals deze is. “Waar dit toe leidt? Ik weet het niet. Een actie verzinnen? Ja, misschien moeten wij ook volgende week de elpees op een bakfiets gaan bezorgen. Ludiek zeker, maar ik zag het liever anders.” Over een voorlopige sluiting heeft hij nog niets gehoord. En aangepaste winkeltijden voor het hele centrum zijn volgens Driessen lastig. “De afgelopen dagen merkten wij dat klanten vaak direct aan het begin van de ochtend komen winkelen. Dat waren vaak de drukste uren. Dus om de zaak pas om 12 uur te openen, zie ik zelf niet zitten. We passen ons wel aan qua personele bezetting. Maar verder leven ook wij van moment tot moment. Ik vrees dat de gevolgen nog wel een aantal maanden duren. Zowel voor de detailhandel, als voor de entertainment industrie. Glastonbury, een van de grootste festivals van Europa, gaat eind juni niet. Ik vrees voor Pinkpop een zelfde scenario. Record Store Day is al verschoven naar juni, maar ook dat is onzeker. Waarschijnlijk vindt dat evenement pas rond Black Friday aan het einde van het jaar plaats. Een ding is zeker. De verkoop via de website blijft 24 uur per dag en 7 dagen in de week doorgaan.”

Staatskas spekken
Toon en Irma Boermans zijn in hun juwelierszaak op de Klaasstraat net bezig met het uitpakken van de nieuwe voorraad. “We moeten het kooppubliek blijven omarmen, zodat ze niet massaal online gaan kopen,” aldus Toon Boermans. “Wij zijn dankbaar voor iedere klant die voor ons kiest. Ik zeg maar zo: ben loyaal, koop lokaal. En zeg nou zelf: wat mogen we blij zijn dat we in Nederland wonen. De daadkracht van onze regering is toch geweldig. Door hun beleid van de afgelopen jaren, kunnen ze nu ook veel geld verdelen onder getroffen ondernemers. Geld dat door de Nederlandse bevolking bij elkaar is gebracht en dat we zelf ook weer moeten aanvullen. Kopen bij grote webshops in andere landen heeft geen zin. Dat ben ik zeker met Rogier Knipscheer eens. Van het belastinggeld van de ondernemers wordt straks ook weer de staatskas gespekt. Als er velen omvallen, komt er minder geld in die staatskas en daar is niemand bij gebaat.”

De vele Nederlanders in loondienst die nog gewoon hun salaris ontvangen, dat volgens Boermans waarschijnlijk graag uitgeven. “Hopelijk maakt iedereen een verstandige keuze en kopen ze lokaal. Zelfs als de deur op slot zou gaan, kunnen ze bijna overal online of via social media terecht en ook wij bezorgen het graag aan huis. Met de fiets of met de auto. Vaak nog dezelfde dag.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Containertuintjes en de  oneindige reeks van scheten

Containertuintjes en de oneindige reeks van scheten

Column: Jac Buchholz | Beeld: Peter Janssen De ondergrondse afvalcontainer, daar ging het opeens over. Jarenlang zo’n ding voor de deur gehad. Nou ja, bijna voor de deur. Handig als de vuilnis moest worden weggebracht; ik hoefde maar een paar meter te lopen. ’s Zomers...

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

Brandbrief Venlose ondernemers tegen sluiting NS-loket

In de december liet de NS weten het fysieke loket op het treinstation in Venlo te willen sluiten. Een bijzonder ongewenst besluit, vindt winkeliersvereniging Venlostad.com die bijval krijgt van de Vereniging van Vastgoedeigenaren Venlo (VVEV) en Stichting Venlo...