Venlose restaurants open: goed voorbereid maar ook nog vragen

1 juni 2020 | Leestijd: 4 minuten

Vandaag, 1 juni, gaan de meeste Venlose restaurants (en andere horecazaken) na een lockdownperiode van 2,5 maand weer open. Zo goed mogelijk conform de richtlijnen van de RIVM. Bij sommige is het ‘business as usual’, anderen voeren, al dan niet tijdelijk, aanpassingen door. Algemene teneur: even aankijken hoe het de komende dagen gaat.

Tekst: Jac Buchholz | Beeld: VenloVanbinnen

Er was volop reuring bij de Venlose restaurants de afgelopen dagen. Terrassen werden conform de anderhalve-meter-maatregelen opgesteld, ook het interieur werd daar op afgestemd en zo waren er meer zaken waar aan moest worden voldaan. Waarbij lang niet alles duidelijk was en is. Wat is bijvoorbeeld anderhalve meter afstand? Twee mensen mogen inmiddels aan een tafel zonder zich aan die maatregel te houden. Vier ook, als ze een gezin vormen. Of geen familie zijn, maar wel hetzelfde adres delen. Maar een gezin met bijvoorbeeld uitgevlogen kinderen? Of familieleden met verschillende adressen? En de plexiglas platen? Wel of geen effect, het is nog niet duidelijk.

Meer keuzemogelijkheden
Een rondje langs enkele restaurants levert veel overeenkomsten maar ook enkele verschillen op. Nicky van den Beuken van Restaurant Chez l’Hêtre bijvoorbeeld heeft besloten zijn concept aan te passen. Hij komt met een kaart waarop de nadruk verschuift van menu’s naar à la carte waardoor de gast meer keuzemogelijkheden heeft. Daarnaast introduceert hij een plat du jour, een wat groter hoofdgerecht voor mensen die geen zin hebben in uitgebreid tafelen.

Aanbetaling
“We gaan voorlopig zeven dagen in de week open”, legt hij uit. “Daarbij werken we met een reserveringssysteem waarmee we een spreiding bij binnenkomst kunnen regelen, zodat er geen ophoping bij de deur komt. We vragen bij het reserveren om een aanbetaling, om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen niet komen opdagen. Want dat kunnen we bij de beperkte capaciteit helemaal niet gebruiken.” Van den Beuken heeft normaal gesproken 70 plaatsen in zijn zaak, nu dus 30. Uitbreiden met een terras doet hij vooralsnog niet. “Dat mag wel, richting de buren, maar ik kijk het eerst even aan.”

Accenten verleggen
Bij Trattoria Antonia verandert eveneens het een en ander. De horecazaak, al zestien jaar gevestigd aan de Grote Kerkstraat, gaat de accenten verleggen, vertelt Leonardo Tidu die de zaak samen met zijn vrouw Antoinette runt. “Lange tijd hadden we een winkelconcept en catering met workshops en proeverijen. Die winkel wordt een bezorg- en afhaalservice, de catering blijft en daarnaast gaan we meer nadruk leggen op het restaurantgedeelte dat we sinds enkele maanden in de winkel hebben en dat is gestoeld op onze jarenlange ervaring met proeverijen.”

Thuis uit eten
Leonardo wil zo beter inspelen op de veranderende vraag van de consument, zegt hij. “Thuis uit eten zit in de lift. Mensen koken minder en willen graag thuis van allerlei lekkere gerechten genieten. Daar spelen we met de bezorg- en afhaalservice op in. Bovendien zullen er de komende tijd mensen zijn die nog niet naar een restaurant willen. Ook die kunnen we op deze manier prima bedienen.”

Rek
Chantal van Hoorn en Alex Khanna van Brasserie Basiliek hanteren de vertrouwde kaart. Geen aanpassingen dus. In de opstelling van de tafels noodgedwongen wel. Chantal: “Ja, alles staat op anderhalve meter. In het restaurantdeel, de wintertuin, die we normaal voor groepen en speciale gelegenheden gebruiken, en het terras erachter kunnen we ook in de huidige situatie meer dan 30 gasten kwijt. Maar dat mag voorlopig niet. Wel is er de afgelopen dagen wat meer rek in die anderhalve-meter-maatregel gekomen, al is me nog niet helemaal duidelijk hoe het zit. Maar we krijgen zo wel wat meer de kans te doen waar we voor staan: gastvrij zijn.”

Wijwater
Naast de anderhalve-meter-indeling zijn en worden er bij Brasserie Basiliek nog meer hygiënische maatregelen genomen. Zo worden de gelamineerde menukaarten na ieder bezoek gedesinfecteerd. Op ieder tafel staat een fles desinfecterende gel en ook bij de voordeur, waar de gasten worden ontvangen, kunnen de gasten hun handen ontsmetten. “Voor bij de voordeur hebben we een desinfectiezuil in de vorm van een basiliek besteld. En nee, dus niet met wijwater maar met desinfecterende gel”, lacht Chantal.

Zorgvuldig inkopen
Pieter Steenkist van Brasserie Sur Place heeft de menukaart tijdelijk aangepast. “Tenzij gasten over een aanpassing heel enthousiast zijn, dan houden we die er wellicht in.” Hij biedt de gast nu een viergangenkeuzemenu. De meest populaire gerechten zijn daarnaast ook blijven staan. Wat vis betreft bestaat de keuze voorlopig uit twee in plaats van drie soorten. “De kaart blijft veelzijdig, maar we krijgen minder gasten en moeten dus zorgvuldiger inkopen. Want alles wat je moet weggooien is zonde.”

Verschillende handschoenen
Bij Sur Place is eveneens alles afgestemd op de RIVM-maatregelen. Het contact van het personeel met de gasten aan tafel wordt beperkt, de menukaarten zijn vervangen door papieren exemplaren voor eenmalig gebruik, het bestek ligt klaar in pochetten en de bediening draagt op de verschillende momenten verschillende soorten handschoenen. “Wij gaan zo zorgvuldig mogelijk te werk, maar ook bij de gast ligt een stukje verantwoordelijkheid.” De eerste dag, maandag, is al volgeboekt, zegt Pieter, en ook voor de komende tijd zijn er de nodige reserveringen binnen. “In juni gaan we sowieso eveneens de dinsdag, normaal zijn we dan dicht, open. En verder? Dat zien we de komende dagen wel. Het is een voor iedereen nieuwe situatie; het zal even wennen zijn.”

Aparte ruimte
Frank de Wit en Mark Smets van restaurant Lanterna aan de Heilige Geeststraat laten alles zo veel mogelijk bij het oude, wat de kaart betreft. Wel gaan ze met time slots werken, zegt Frank. “Als we iedere tafel twee keer op een dag bezet hebben, komen we toch aan zestig gasten.” Hij heeft het voordeel, vertelt hij, dat de tot de zaak behorende wijnbar XO als aparte ruimte wordt gezien. “Dat betekent wel dat de deur die bar en restaurant verbindt niet door gasten mag worden gebruikt.” Tegen de gevel komt een terras en er is een vergunning aangevraagd om ’s avonds ook aan de overzijde, als de daar gelegen kapsalon gesloten is, terras te mogen plaatsen.

Komende dagen
Zoals overal ook bij Lanterna ontvangst aan de deur. Daar kunnen de handen worden gedesinfecteerd. Het personeel draagt handschoenen en de gelamineerde menukaarten worden telkens schoongemaakt. “We hebben ons zo goed mogelijk aangepast aan de RIVM-maatregelen aangepast”, merkt Frank op, “maar de afgelopen dagen zijn er nog wat zaken veranderd, zoals wie nu bij wie aan tafel mag zitten zonder die anderhalve-meter-maatregel. Dat gaan we de komende dagen wel zien. We willen vooral de mensen weer gastvrij ontvangen en laten genieten. Dat hebben we namelijk een tijdje niet kunnen doen en het is fijn dat daar nu een eind aan is gekomen.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad