Venlose winkeliers: ‘Het sociale aspect van shoppen is net zo belangrijk als de verkoop’

17 februari 2021 | Leestijd: 4 minuten

Sinds vorige week woensdag staan de deuren van de winkels weer op een kier. Klanten mogen producten bestellen en kunnen ze vervolgens zelf ophalen. Zeker nu de sneeuw verdwenen is en er mooie dagen met fraaie temperaturen in aantocht zijn, hopen de ondernemers dat consumenten sneller naar de stad komen. “Mensen willen iets te doen hebben en dankzij click & collect krijgen ze toch weer een beetje het gevoel dat ze aan het shoppen zijn,” aldus Rémy Bouten, eigenaar van Remy Schoenen in de Klaasstraat.

Tekst: Rob & Jac Buchholz | Beeld: Rob Buchholz

De eerste bestellingen staan al bij de ingang van zijn zaak klaar. Diverse tassen voor mensen die de door hun gewenste schoenen via de webshop besteld hebben. “Ja, daar ben ik hartstikke blij mee,” aldus Bouten. “Ik merk dat ’s avonds laat en vroeg in de ochtend de meeste bestellingen geplaatst worden. Tot verleden week woensdag bracht ik ze naar de klanten toe, maar het zelf ophalen, zien velen toch als een uitje. Even andere kleding aandoen, een babbeltje maken met de ondernemer of mensen die ze in de stad tegenkomen. Iedereen heeft daar behoefte aan. Zeker bij mijn klantenkring is dat het geval. Bovendien zien ze bij het afhalen soms nog een ander product. Dan hebben ze direct de kans een vraag te stellen en sommigen bestellen het dan vervolgens thuis weer via de webshop.”

Positieve flow
Bouten is blij dat hij vorig jaar zomer zijn eigen webshop ontwikkeld heeft. “Onze hele collectie is er op te vinden. Dat is in deze tijden een absoluut voordeel om toch de verkoop te blijven stimuleren en het contact met de klanten te onderhouden. Net zoals social media. Daar blijf ik continu foto’s plaatsen van nieuw binnengekomen producten. Zowel een webshop als social media werken echt. Tevens ben ik iedere dag in de zaak aanwezig. Door dit alles hoop ik anderen ook te enthousiasmeren en komen we gezamenlijk in een positieve flow.” Klagen hoor je Bouten niet. “Wat schiet ik daar mee op? Ik kan met de huidige omzet de vaste lasten en mijn personeel betalen. Dat is toch al fantastisch. Het wordt vanzelf weer een keer anders. We hebben in de afgelopen jaren gelukkig een vaste klantenkring opgebouwd. Daar heb ik nu voordeel bij. Ik kijk altijd graag naar wat wel mogelijk is. Dan ben je vaak een stap verder dan iemand die klaagt over wat allemaal niet kan. En dankzij click & collect merk ik dat het aantal bestellingen iedere dag iets meer toeneemt.”

Blij met webshop
Een andere winkel die veel baat heeft van hun webshop is natuurlijk Sounds. “Ik zou niet graag in de schoenen willen staan van winkeliers die deze mogelijkheid niet hebben,” aldus eigenaar Geert Driessen. “Sinds de winkel half december de deur moest sluiten bleven wij dankzij de webshop bezig met bezorgen en opsturen. Nu is daar ophalen bijgekomen.” Het is volgens Driessen niet zo dat dankzij click & collect er meer verkocht wordt. “Het een streept het ander weg. Mensen die zelf komen afhalen, laten hun bestelling nu niet meer bezorgen. Maar het is te vroeg om echt een oordeel over de invloed te geven. We zaten tot twee dagen terug nog volop in de sneeuw en dat weerhield mensen er toch van om naar de stad te komen. Het kan goed zijn dat de weeromslag een positieve invloed daar op heeft.”

Vaste klanten
May van den Bercken, eigenaar van zowel MayWay Lingerie als Livera, merkt dat er bij beide winkels geen sprake is van een enorme toename van het aantal bestellingen. Ze bevestigt eigenlijk de lezing van Geert Driessen. “Nu klanten zelf komen ophalen, neemt het opsturen en bezorgen iets af. Het een streept het ander weg. Al merk ik wel dat het bij MayWay iets drukker is dan bij Livera. MayWay heeft meer vaste klanten omdat we meer speciale artikelen verkopen.” Volgens Van den Bercken voelen mensen zich ook wel eens bezwaard als de producten thuis gebracht worden. “Zeker als we voor de tweede keer iets moeten brengen in een andere maat. Dan zeggen ze wel eens: ‘nu moeten jullie weer speciaal voor mij komen.’ Maar dat doen we graag voor onze klanten. We merken wel dat juist die groep nu blij is dat ze zelf naar de winkel kunnen komen om hun bestelling op te halen.”

Gedeeltelijke openstelling
Erik Manders, voorzitter van winkeliersvereniging Venlostad.com, noemt de mogelijkheid voor winkeliers om bestellingen te laten afhalen een druppel op een gloeiende plaat. “Voor sommige ondernemers zet het misschien wat zoden aan de dijk, maar dat zijn meestal winkeliers die qua afhalen en bezorgen hun zaken al goed geregeld hadden. Maar voor de meeste winkeliers is dat afhalen nauwelijks een optie.” Als er dan voor verruiming van de maatregel wordt gekozen, vindt Manders een gedeeltelijke openstelling van de winkels een veel beter alternatief. “Bijvoorbeeld door winkelen op afspraak mogelijk te maken, door met time slots te werken. Leg weer een stukje verantwoordelijkheid bij de binnenstadondernemer neer, daar kunnen ze zonder meer mee omgaan. En het is ook voor de klanten veel prettiger.”

Time slot
Rémy Bouten hoopt dat een oplossing zoals Manders noemt, op korte termijn mogelijk is. “Mensen willen schoenen toch passen. En het stimuleert de verkoop. Iemand die een paar schoenen past, ziet vaak ook weer een ander model. Ze kijken meer rond en wij kunnen ze adviseren. Dat stimuleert de verkoop en geeft de klant een prettiger gevoel. Dus een time slot waarbij een bepaald aantal klanten per afgesproken tijdstip naar binnen mag, zou ik zeker toejuichen. Bovendien ben ik zelfstandig ondernemer geworden door contact met klanten te hebben. Dat sociale aspect is zo belangrijk. Het is veel meer dan verkopen. Door mensen weer in de winkel toe te laten, keert dat sociale element juist weer terug. Daar heeft iedereen weer behoefte aan.”

Ook Geert Driessen kijkt er naar uit als in zijn zaak weer klanten rondlopen. “Vraag mij niet om een voorspelling te doen wanneer we weer volledig open mogen. Maar een tussenoplossing door een aantal uren open te zijn en te winkelen op afspraak zou alweer een belangrijke volgende stap in de goede richting zijn. Burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen en tevens voorzitter van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid heeft dat idee van time slots ook al benoemd. Ik ben heel benieuwd wat ze ons de volgende persconferentie gaan vertellen.” Ook May van den Bercken laat weten de optie van time slots en shoppen op afspraak toe te juichen. “Wij hebben diverse klanten die om medische reden een specifiek product nodig hebben. Die mogen we sowieso in de winkel helpen, maar het is voor hun nog prettiger als ze meer mogelijkheden krijgen. Ik hoop dat ze met een aantrekkelijke tussenoplossing komen. Want helemaal open zie ik de komende weken helaas nog niet gebeuren.”

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Petatte Wiel: “Na 29 jaar strijd zijn we lamgeslagen”

Petatte Wiel: “Na 29 jaar strijd zijn we lamgeslagen”

Komt er na 60 jaar een einde aan een rasecht Venloos bedrijf? Of krijgt Dave Verstappen, huidige eigenaar van Petatte Wiel nog een laatste kans? Bovenop alle onzekerheid over de lange termijn koos de gemeente er eind maart voor om het gebied rondom zijn frietkraam...

VVV-fans organiseren supportactie voor degradatiekraker tegen RKC

VVV-fans organiseren supportactie voor degradatiekraker tegen RKC

Aanstaande zaterdag speelt VVV-Venlo tegen RKC-Waalwijk. Hoewel dit een reguliere competitiewedstrijd betreft, heeft deze degradatiekraker alle facetten in zich van een rasechte finale. Puntverlies in dit duel kan fatale gevolgen hebben voor de Venlose Eredivisieclub....