Winkellandschap blijft veranderen, maar de zelfstandige ondernemers geven Venlo nog steeds kleur

29 maart 2021 | Leestijd: 3 minuten

Ongeveer 50 jaar geleden onderging het Venlose winkelcentrum een fikse opknapbeurt. Diverse straten werden gerenoveerd, winkeliers- en buurtverenigingen kwamen tot bloei, maar ook kregen steeds meer ketens een plek in het winkellandschap dat in de jaren 70 nog grotendeels uit zelfstandige ondernemers bestond.

Tekst: Rob Buchholz | Beeld: Archief VenloVanbinnen, Petra Lensen en Gemeentearchief

De City Promenade/ Vleesstraat was één van de eerste plekken waar zo’n 50 jaar geleden de schop in de grond ging. Het begin van nieuwe tijden, al zullen toen nog weinig Venlonaren zich dat echt gerealiseerd hebben. De eerder genoemde komst van ketens als Hema, C&A, Jamin was al in gang gezet. Door de snelle groei van snelwegen waren andere winkelsteden als Eindhoven, Mönchengladbach en Düsseldorf plotseling heel dichtbij. Medio jaren 70 volgde ook in Venlo een fenomeen als het Trefcentrum. Renovatie was noodzaak.

Belangrijke concurrenten
Diverse van deze genoemde begrippen werden belangrijke concurrenten voor het Venlose koopcentrum. Maar er was meer. Ook stegen prijzen per vierkante meter in gerenoveerde winkelstraten enorm. Daarom besloten gedurende de jaren 70 en 80 steeds meer kleine zelfstandigen hun winkelpand te verkopen aan vastgoedeigenaren. Bovenwoningen veranderden in opslagplaatsen en veel gezinnen vertrokken uit de Venlose binnenstad. Om de consument te verleiden toch in eigen stad te blijven kopen, werd dus de renovatie in gang gezet. Straten veranderden definitief in winkelgebied zonder verkeer, maar wel met fraaie decoraties en betere bestrating. Eigenlijk is het een oneindig project dat tot vandaag voortduurt. Een stad of winkelgebied is nooit af. Eind jaren 70 volgde de introductie van de koopavond. Een fenomeen dat lange tijd een succes was, maar inmiddels al jaren punt van discussie is. Door de coronacrisis lijkt die wekelijkse koopavond een stille dood gestorven.

Nostalgisch winkelen
Veel Venlonaren koesteren de vele mooie herinneringen aan het winkelen in de naoorlogse periode. Misschien vormden de jaren 70 wel het laatste decennium dat het nostalgisch winkelen in een stad vol echte Venlose ondernemers nog bestond, zo wordt wel eens gezegd. Knusse winkels, ons kent ons, kleinschaligheid. Namen als Bensdorp, Boitelle, John Boësen, Slagerij Feijen, Bedaux, ‘t Soete Huys, de Gouden Tijger, Bakkerij De Vaerman, Kreymborg, Hendrickx, Dom van den Bergh, Schreurs, Kwak en zelfs warenhuis V&D roepen bij veel mensen warme, nostalgische herinneringen op.

Familiebedrijven
Was de binnenstad toen zoveel anders? Ja. Of het beter was, daar mag iedereen een eigen visie over hebben. Feit is echter wel dat veel familiebedrijven van toen, nog steeds bestaan: Juwelier Boermans, Slagerij Schreinemachers, Pasch, Automatiek Picadilly Banketbakkerij Lamers, Rutten, Geerlings, souvenirwinkel Pivera, Lenssen, Van Heyster, Dielen, Beddenspecialist Lommen, Peter Croonen, Seuren, Juwelier Nelissen, Linders. Zelfs traditionele namen als Geven, Koops en Versierhoes Van der Veer sieren nog steeds het straatbeeld. Met andere eigenaren, maar toch.Ook Jan Adams gaat mijn zijn kledingzaak stug door en ontvangt klanten zoals hij dat al meer dan 40 jaar doet. Het verleden is dus zeker niet verdwenen. En een nieuw verleden is al begonnen. Want inmiddels zijn er de laatste 30 jaar vele nieuwe namen in de Venlose binnenstad bijgekomen: ‘t Holtschöpke, De Lokeend, Kaas & Kaasjes, ‘t Boekhuis, Sounds, Het Romerhoes, Klein Duumpke, Kat et cetera. En de aanleg van de Maasboulevard mogen we zeker niet vergeten. Een volgende stap in het continue veranderproces van winkelstraten.

Zaadjes zaaien
Nieuwe tijden, andere namen. Maar ook deze nieuwe groep ondernemers heeft te dealen met concurrentie. En in de 21e eeuw is die afkomstig van over de hele wereld. Dankzij internet is alles in een paar klikken besteld. De moderne Venlose consument winkelt (voor en straks na corona) in Amsterdam, Keulen, Brussel, Den Haag, Aken en Antwerpen. Als het moet stelt zelfs een weekendje Londen, Parijs of Praag niks meer voor. Zelfs kerstinkopen in New York is al redelijk normaal. Toch blijven juist aspecten als de kleinschaligheid en het vertrouwde gevoel voor veel mensen bepalend om juist te kiezen voor de Venlose ondernemer. Want ooit zorgen namen als Bik Mik, Snoepwinkel Truuske, Vintage Sound Systems, De Hiëre van Venlo, Xie, Klup77, Sur Place of Brasserie Basiliek voor nostalgische gevoelens. Die zaadjes voor die gevoelens worden nu gezaaid. Steun ze daarom: nu en ook in de komende jaren na corona.

De tekst van de tune bij de jaren 80 serie Cheers geeft het gevoel van kleinschaligheid perfect weer en is van alle tijden.

Sometimes you want to go

Where everybody knows your name,
and they’re always glad you came.
You wanna be where you can see,
our troubles are all the same
You wanna be where everybody knows
Your name.

Bekijk ons magazine

Blader door onze artikelen in Venlovanbinnenstad

Schrijver Paul van Loon strijdt mee tegen laaggeletterdheid

Schrijver Paul van Loon strijdt mee tegen laaggeletterdheid

Op verzoek van Bibliotheek Venlo bezocht kinderboekenschrijver Paul van Loon vandaag, 8 april, virtueel enkele Venlose basisscholen. Om leesplezier te stimuleren en zo laaggeletterdheid te bestrijden. Want wat laaggeletterdheid betreft behoort de regio Venlo tot de...

Woonbeleid gemeente Venlo heeft behoefte aan breder draagvlak

Woonbeleid gemeente Venlo heeft behoefte aan breder draagvlak

Wat gaat er, wat de gemeente Venlo, betreft goed op het gebied van woonbeleid en wat niet? De rekenkamer constateert uit onderzoek dat het zeker op twee vlakken een stuk beter kan: de rol in de regio en de relatie met de Huurdersbelangenvereniging. Het gemeentebestuur...